لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

مذاکرات مقامات افغان، ایرانی و هندی در مورد بندر چابهار آغاز میشود


انتظار میرود مذاکرات در مورد راهیابی افغانستان به بحر، میان مقام های افغان، ایرانی و هندی به زودی آغاز شود.

به باور مقام های افغان، بندر چابهار بهترین گزینه برای دستیابی افغانستان به بحر است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در جریان سفر سه روزه اش به ایران، به بندر چابهار رفت و در آنجا تعهد مقام های ایرانی را در مورد ایجاد سهولت برای تاجران افغان به دست آورد.

قرار است مذاکرات سه جانبه میان مقام های افغان، ایرانی و هندی در مورد بندر چابهار به زودی آغاز شود.

توافق میان افغانستان و ایران در جریان سفر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت به تهران و دیدارش از چابهار صورت گرفت.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که آقای عبدالله در جریان سفر سه روزه اش به ایران و پیش از آمدن به کابل به بندر چابهار رفت و بر اهمیت این بندر برای افغانستان تاکید کرد:

" رئیس اجرائیه از بندر چابهار دیدار کرد و دید که چطور به زود ترین فرصت، این بندر استفاده شود، بخاطری که نزدیک ترین و ارزان ترین راه افغانستان به بحر است و این بندر به زود ترین فرصت فعال شود. "

افغانستان که ماه گذشته عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب کرد، تلاش میکند تا صادرات و واردات اشرا از طریق آسیای میانه و ایران بیشتر سازد.

در جریان دیدار با رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، مقام های ایرانی تعهد کرده اند تا برای افغان های که در چابهار سرمایه گزاری می کنند، دستهء از سهولت ها را فراهم سازند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد جزئیات بیشتر داد: " شرایطی که ایران آماده کرده، بر اساس آن، تاجران افغان از گرفتن ویزه معاف هستند، از محصول گمرکی معاف هستند و همچنان از مالیه بیست ساله معاف هستند. این شرایط بسیار خوب است تا تاجران افغان تشویق شوند تا در اینجا سرمایه گزاری شود. "

راه میان زرنج و دلارام که افغانستان را با چابهار ارتباط میدهد، ساخته شده است. هند در قیرریزی این جاده همکاری مالی کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، ناوقت دیشب با هئیت همراهش از ایران به کابل رسید.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد گفتگو ها روی بندر چابهار با مقام های هندی و ایرانی گفت: کمیسیون ها تشکیل خواهند شد تا در باره چگونه گی برگزاری نشست بحث کنند و جدول زمانی را برای نشست ها میان کابل، تهران و دهلی نو مشخص سازند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG