لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

حمله بر قونسلگری هند با کشته شدن مهاجمان پایان یافت


حمله بر قونسلگری هند با کشته شدن سه مهاجم مسلح پایان یافت.


مهاجمین مسلح شب دوشنبه قونسلگیری هند مقیم مزارشریف را آماج حملات مسلحانه قرار دادند.


حمله مهاجمان مسلح بر قونسلگری هندوستان که حوالی ساعت ۹ شب دوشنبه آغاز شد با گذشت ۲۵ ساعت درگیری مسلحانه شورشیان با نیروهای امنیتی افغان، بالاخره با کشته شدن سه مهاجم مسلح به پایان رسید.


شب دوشنبه شورشیان با انجام انفجار دو بمب در مقابل قونسلگری هند در مزار شریف تلاش کردند وارد ساختمان این نهاد دیپلوماتیک شوند، که با مقاومت شدید نیروهای امنیتی افغان مستقر در ساحه روبرو شده و بعد از آن مهاجمان در نزدیکی این قونسلگیری در یک منزل خالی سنگر گرفتند.


شورشیان از این منزل با نیروهای امنیتی افغان درگیر شدند که این در گیری میان هر دو طرف بیش از ۲۵ ساعت دوام کرد.


با آنکه در مورد تلفات این رویداد نیروهای امنیتی آمار ضد و نقیض را با رسانه ها شریک ساخته اند، اما مسئولان شفاخانه حوزوی ابو علی سینا در بلخ می گویند که ۹ تن مجروح از این رویداد به شفاخانه انتقال یافته اند.


در میان مجروحین سه فرد ملکی و شش نظامی شامل اند که وضع صحی دو تن از نیروهای امنیتی وخیم گزارش شده است.


داکتر نور محمد فیض سر طبیب این شفاخانه در رابطه می گوید:
" از محل رویداد ۹ تن به شفاخانه حوزوی بلخ انتقال یافته اند که ۳ تن فرد ملکی و ۶ تن دیگر آن نظامیان افغان اند که وضع صحی دو تن شان وخیم می باشد."


مقامات محلی تایید می کنند که هدف اصلی مهاجمان حمله بر قونسلگری هندوستان بوده است، اما آنان در اثر مقاومت نیروهای امنیتی افغان نتوانستند وارد ساختمان این قونسلگری شوند.


در عملیات که به منظور از پا در آوردن مهاجمان مسلح راه اندازی شده بود، بر علاوه نیروهای کوماندوی وزارت دفاع، قوت های خاص پولیس، عساکر امنیت ملی و پولیس ملی نیز اشتراک داشتند.


مقامات می گویند که در نخستین لحظات حمله آنان کارمندان دیپلوماتیک قونسلگری هند را به جای مصئون انتقال دادند و در این رویداد به هیچ یکی از کارمندان این نهاد کدام صدمه وارد نشده است.


آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ می گوید به دلیل جلوگیری از تلفات ملکی این درگیری مسلحانه طول کشید.

وی گفت:
" به دلیل اینکه از تلفات ملکی در ساحه جلوگیری شود، این عملیات طولانی شد و ما تا حدی نهایی کوشش کردیم که به افراد ملکی در ساحه تلفات وارد نگردد."


این نخستین بار نیست که مخالفین مسلح بر یک نهاد دیپلوماتیک هند در افغانستان حمله می کنند، قبل از این نیز سفارت هند در کابل شاهد حملات مرگبار مسلحانه تروریستان بوده است که در نتیجه آن ده تن کشته و مجروح شدند.


آن زمان مقامات دولت هند شبکه استخباراتی پاکستان یا آی اس آی را به انجام اینگونه حملات متهم نموده بودند.


گزارش:مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG