لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

رئیس اجرائیه افغانستان در سفر سه روزه به ایران رفت


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در جریان این سفر سه روزه با مقامات ایرانی در مورد مسایل امنیتی، اقتصادی، تجارتی، فرهنگی و منطقوی گفتگو خواهد کرد.

اعلامیه ریاست اجرائیه آمده است که آقای عبدالله از بندر چاه بهار نیز دیدار کرده و با مقامات ایرانی روی افتتاح این بندر نیز گفتگو می کند.

در اعلامیه آمده است که رئیس اجرائیه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی، اسحاق جهانگیر معاون رئیس جمهور و وزرای داخله و خارجه به طور جداگانه ملاقات های را انجام می دهد.

پیش از این جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه به رادیوآزادی گفته بود که هیئت به رهبری رئیس اجرائیه با مقامات ایرانی روی مشکلات آموزش اطفال مهاجرین افغان نیز گفتگو می کند:

"دو مسئله عمده در ملاقات های امروز رئیس اجرائیه با مقامات ایرانی مطرح می گردد مسئله اول خروج اجباری مهاجرین افغان از ایران است تا مهاجرین افغان مجبور نشوند که ایران را ترک کنند، مسئله دوم تحصیل ابتدائیه و تحصیلات عالی مهاجرین افغان است تا مهاجرین که در آنجا هستند دسترسی به تحصیلات عالی در ایران داشته باشند."

عبدالله عبدالله را در این سفر به ایران حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه و شماری از وزیران کابینه افغانستان همراهی می کنند.

شورای امنیت ملی یک روز قبل از این گفته بود که محمد حنیف اتمر مشاور این شورا نیز عبدالله عبدالله را در این سفرهمراهی خواهد کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اواخر ماه حمل سال جاری به ایران رفته و در آن جا با مقامات ایرانی روی مسایل مختلف گفتگوهای را انجام داده بود.

اما شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند که ایران در خصوص حمایت از طالبان مسلح در ولایات جنوبی و غربی همچنان به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم است و هیئت افغان باید به جانب ایران بگوید که اصول همسایگی را در نظر داشته باشد.

محمد نعیم حمیدزی لالی یک عضو ولسی جرگه در مورد نظراش را به رادیوآزادی چنین مطرح کرد:

"باید با ایران روی دو مسئله به گونه جدی بحث گردد، اول اینکه ایران کشور همسایه ما است و روی روابط همسایگی با آن کشور بحث شود و دوم ناامنی های که در ولایات فراه، هرات، نیمروز، بخشی از هلمند و غور موجود است اتهامات آن بالای این کشور وجود دارد، این اتهامات را واضح سازند که گفته می شود گروه ملا محمد رسول را اینها تربیت می کنند، قبلاً تنها بالای پاکستان این اتهام وجودداشت که طالبان را تربیت می کند حالا طالبان به روسیه و ایران هم دست درازی کرده است."

سفر رئیس اجرائیه حکومت در حالی به ایران صورت می گیرد که تلاش ها برای تأمین صلح با پاکستان نیز شدت گرفته و آن کشور تعهد کرده که حکومت افغانستان را در راستای صلح همکاری می کند.

ایران و پاکستان دو کشوری خوانده شده اند که در چند سال گذشته در ناامنی های افغانستان دست داشته و باورافغان ها بر این است که بهبود و گسترش روابط با این کشورهای همسایه می توانند سبب تأمین صلح و ثبات در افغانستان گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG