لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

حکیمی: وظایف مقامات متهم به فساد اداری غور باید به تعلیق درآید


به سلسلهء اعتراضات گذشته یکبار دیگر باشنده‌گان ولایت غور خواهان به تعلیق در آوردن وظایف چهار تنی شدند که از سوی سیما جوینده والی اسبق این ولایت به څارنوالی معرفی شده بودند.

این چهار تن از اعضای کمیته تداراکات این ولایت بشمول معاون والی و مستوفی به اتهام دست داشتن در فساد اداری و اختلاس در پنج پروژه قوماندانی امنیه به څارنوالی معرفی شدند.

در این کنفرانس خبری مشترک اعضای جامعه مدنی، شورای ولایتی و شورای علما شرکت نموده بودند.

محمد حسن حکیمی فعال مدنی این ولایت با اسناد که در این مورد در دست داشت تأکید نمود که شواهد در مورد دست داشتن این افراد به فساد اداری وجود دارد.

وی هم چنان تأکید داشت که شماری از افراد زورمند در مرکز و اداره محلی وجود دارند که می‌خواهند به گونهء این قضیه را پنهانی حل نمایند.

وی گفت:
" ما می‌خواهیم که وظیفه های این افراد به تعلیق در آید تا روند تحقیق درست تر به پیش برود، نظر به تحقیقات که داشتیم نگرانی ما این است که تعداد از افراد در سطح اداره محلی و در مرکز با فشارهای زیادی بالای سارنوالی تلاش دارند تا این قضیه به آن قسم که باید تعقیب نشود."

از سوی هم حمید الله متحد عضو شورای ولایتی غور که در این کنفرانس شرکت نموده بود نیز خواهان پیگیری جدی این قضیه شد.

آقای متحد همچنان شماری از اعضای شورای ولایتی را متهم به حمایت از این افراد نمود که به گفته وی این کار حرف اصلی شورای ولایتی نبوده بلکه عملکرد شخصی این افراد است.

وی افزود:
" مکتوب های از آدرس شورای ولایتی به خاطر بیگناهی معاون ولایت به ارگان محل فرستاده شده بود هیچ یک از وکیل ها به جز رئیس خبر نبودند و این حرف کسانی است که وابسته گان شان در این دوسیه دخیل هستند و نمی‌خواهند به گونه قانونی با آن برخورد شود."

در همین حال مولوی کشمیر که به نماینده‌گی از شورای علما در این نشست شرکت نموده بود نیز از مقامات اداره محلی خواهان توجه جدی در این عرصه شد.

آقای کشمیر که مبارزه با بی عدالتی را یکی از وظایف اساسی علمای دین عنوان می‌کند، تأکید کرد که در صورت عدم رسیده‌گی به این مسئله به گونه قانونی آن، علمای دین و شهروندان این ولایت دست به حرکت وسیع خواهند زد.

وی گفت:
" خواست ما از والی جدید این است، کسانیکه متهم به فساد هستند و کسانیکه به جز خیانت دیگر چیزی به این سرزمین روا نداشتند، دست آنها را کوتاه بکند و این آدم ها را به پنجه قانون بسپارد و این چهره های نا مطلوب را از خود دور بسازد."

خواستیم در این مورد نظر مقامات مسئول را نیز داشته باشیم ولی با تلاش های مکرر موفق به این کار نشدیم.

اما غلام ناصر خاضع والی این ولایت چندی پیش در نشست با نهادهای جامعه مدنی تأکید کرده بود که یکی از اهدافش مبارزه جدی در برابر فساد اداری می‌باشد.

آقای خاضع در این مورد گفته بود:
" فساد یک بحث بسیار جدی است که به اصلاحات اساسی نیاز دارد و شما جوانان هم می‌فهمید که اگر بخواهیم این را ریشه کن کنیم باید تمام ادارات را جاروب کنیم و ما در این مورد با اسناد که به دست ما بیاید تصمیم خواهیم گرفت."

پیش از این نیز در یک تحقیق که از سوی تیم پلان گذاری استراتیژیک ولایت غور صورت گرفته بود، نهادهای کلیدی این ولایت متهم به فساد گسترده اداری شده بودند.

اما این موضوع زمانی جنجال آفرین شد که سیما جوینده والی قبلی غور معاون و مستوفی این ولایت را به شمول دو تن دیگر از اعضای کمیته تدارکات به اتهام فساد به څارنوالی معرفی کرد.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG