لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

عربستان روابط دیپلوماتیک اش را با ایران قطع کرد


عربستان سعودی می گوید، روابط دیپلوماتیک اش را با ایران قطع کرده است.

عادل ال جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی تصمیم قطع روابط با ایران را دیروز اعلان نموده گفت، تمام دیپلوماتان ایران باید ظرف ۴۸ ساعت عربستان را ترک کنند.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که بیانات تند لفظی میان مقامات ایرانی و سعودی ایراد شده و رهبر ارشد مذهبی ایران هشدار انتقام از عربستان به سبب اعدام نمر باقر النمر را داد.

این تحولات یک روز بعد از آن صورت گرفت که تظاهر کننده گان به روز شنبه بر سفارت عربستان در تهران هجوم برده، محل را آتش زدند و اسناد و اوراق را از بام سفارت پایان انداختند.

عربستان سعودی که از سوی یک خانوادهء شاهی سنی اداره می شود در نقاط مختلف شرق میانه درگیر جنگ های نیابتی با ایران شیعه است.

هر دو جانب برای داشتن نفوذ در کشورهای چون یمن، بحرین، عراق و سوریه از گروه ها استفاده می کنند.

انتظار می رود اعدام نمر باقر النمر ملای شیعه که به روز شنبه اعلان شد خشونت های نیابتی میان ایران و عربستان را شدت بیشتر بخشد.

النمر یکی از شخصیت های مرکزی در اعتراضات اقلیت شیعهء سعودی علیه حکومت سنی آن کشور تا زمانی بود که در سال ۲۰۱۲ دستگیر شده و به اعمال تروریستی مجرم شناخته شد.

اعدام النمر از سوی شیعه های شرق میانه محکوم شده است.

عربستان سعودی بر علاوه النمر، ۴۶ تن دیگر به شمول سه مخالف شیعه و چندین عضو القاعده را اعدام کرد.

یک مقام وزارت خارجه امریکا دیروز هشدار داد که اعدام النمر می تواند خشونت های فرقه یی را در یک زمانی افزایش دهد که بیشترین نیاز برای کاهش تنشها موجود است.

یکروز بعد از آنکه تظاهر کننده گان ایرانی بر سفارت عربستان در تهران هجوم بردند مقامات ایران دیروز گفتند ۴۴ تظاهر کننده دستگیر شده اند ولی تندوران خواهان تظاهرات جدید شدند.

آیت الله خامنه یی رهبری مذهبی ایران گفت: "النمر نه مردم را به برداشتن اسلحه دعوت می کرد و نه در دسیسه ها دخیل بود، یگانه کار وی انتقادات عمومی بود."

در یک اقدامیکه به حیث تلاش ایران برای تحت کنترول نگهداشتن حالات دیده شده است، حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعدام النمر را محکوم نموده ولی حمله بر سفارت عربستان را محکوم نموده و آنرا کاملاً غیر قابل توجیه خواند.

وزارت خارجه عربستان سعودی گفته است، ایران با محکوم نمودن اعدام النمر چهره اصلی اش در حمایت از تروریزم را نشان داده است.

XS
SM
MD
LG