لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

عبدالله عبدالله روی دو موضوع عمده با مقامات ایران صحبت میکند


انتظار می رود هیئت بلند رتبه افغان که به ریاست عبدالله عبدالله رئیس اجرائیهء حکومت افغانستان از ایران دیدن می کند با مقامات آن کشور روی مشکلات اطفال مهاجرین افغان در بخش تعلیم و تربیه در ایران صحبت کند.

تخمین می شود که در حال حاضر حدود دو میلیون افغان در ایران زنده گی می کنند که از این جمله تنها ۸۵۰ هزار تن آنها اسناد قانونی اقامت در این کشور را دارند.

گفته می شود اطفال اکثر افغان های مهاجر در ایران از رفتن به مکاتب و پوهنتون ها محروم اند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت، آقای عبدالله در این سفر سه روزه اش به ایران با مقامات ایرانی روی همین مشکل هم صحبت خواهد کرد.

وی گفت:

"دو مسئله عمده که در ملاقات های امروز رئیس اجرائیه با مقامات ایرانی مطرح می شوند عبارتند از خروج اجباری مهاجرین افغان از ایران و مسئله دوم موضوع تحصیل ابتدایه و عالی مهاجرین افغان در ایران است که باید دسترسی به تحصیلات عالی در ایران داشته باشند."

به گفته فیصل، وزیر امور مهاجرین افغانستان نیز روی همین موضوع با مقامات ایرانی صحبت خواهد کرد.

منابع در ریاست اجرائیه همچنان گفته اند، آقای عبدالله در این دیدارش از ایران از بندر چابهار نیز دیدن خواهد کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی هفته گذشته گفت، تصمیم احداث بنادر با ایران را دارد و در جریان دیدار صدراعظم هند نارندرا مودی توافق صورت گرفت که از راه بندر چابهار داد و ستد تجارتی بین افغانستان و هند افزایش خواهد یافت.

در ترکیب هیئت افغان که از ایران دیدن می کند، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان هم شامل است و قرار است با مقامات ایرانی روی مبارزه علیه تروریزم و گسترش روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان هم صحبت گردد.

شورای امنیت ملی افغانستان دیروز در اعلامیهء گفت که قرار است ایران و افغانستان یک توافقنامهء همکاری ها را نیز امضا کنند.

XS
SM
MD
LG