لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

مسلمیار: افغانها برای آوردن صلح قربانی های زیادی را متحمل شده اند


فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه

در آستانه برگزاری نشست چهار جانبه به هدف آغاز گفتگوهای صلح در اسلام آباد، هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که صلح نیاز افغانها است و باید برای تأمین آن تلاش های جدی صورت گیرد.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه روز یک شنبه در نشست عمومی مشرانو جرگه گفت که افغانها برای آوردن صلح در کشور قربانی های زیادی را متحمل شده اند:

" صلح نیاز مردم افغانستان است ما برای مردم خود صلح می‌خواهیم صلح در افغانستان در نتیجه دست آورد های سیزده ساله و قربانی های سیزده ساله باید تأمین شود و به قربانی های مردم باید احترام شود. "

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار است در آینده نزدیک نشست چهار جانبه کابل، اسلام آباد، بیجینگ و واشنگتن به شرکت معینان سیاسی وزارت های خارجه افغانستان و پاکستان و نماینده‌گان خاص امریکا و چین برگزار گردد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که نشست اول چهار جانبه در اسلام آباد و نشست بعدی در کابل برگزار می‌گردد.

از سوی هم برخی از اعضای مشرانو جرگه می‌گویند که پاکستان در خصوص تأمین صلح در افغانستان صادق نبوده و تلاش های اخیر در این زمینه نیز بی نتیجه خواهد بود.

نظر محمد فقیری یکی از اعضای این جرگه در مورد چنین گفت: " در خصوص صلح پاکستان صادق نیست و همیشه دروغ گفته است آنان صلح نمی‌خواهند ما را فریب می‌دهند. "

از سوی دیگر بهادر شاه واصفی عضو دیگر مشرانو جرگه به این باور است که برای تأمین صلح در افغانستان باید میکانیزم منطقی ایجاد شده و با طرف های درگیر جنگ آتش بس صورت گیرد:

" امروز سر و صدای صلح بلند است اما در هر گوشه وطن آتش جنگ شعله ور است. صلح با کی و چه کس؟ عقیده من این است که به صلح باید یک میکانیزم درست و منطقی آماده شود آتش بس شود وبعداً برای عملی شدن پروسه های صلح گام برداشته شود. "

این درحالیست که در این اواخر تلاش ها برای پیشبُرد مذاکرات صلح با طالبان مسلح افزایش یافته و پاکستان نیز یکبار دیگر تعهد کرده که در این رابطه با حکومت افغانستان همکاری خواهد کرد.

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته است که با پاکستان توافق شده که میان طالبان صلح خواه و جنگ طلب باید تفکیک صورت گیرد و طالبانی که تأکید به جنگ دارند باید در برابر آنان مبارزه جدی صورت گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG