لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

داعش در برخی ولسوالی های ننگرهار زمین های مردم را غصب کرده است


بزرگان قومی ولایت ننگرهار از ورود روز افزون افراد وابسته به گروه داعش از پاکستان سخن می‌زنند و می‌گویند که آنان حتی زمین های مردم را در برخی ولسوالی های این ولایت غصب کرده اند.

آنان می‌گویند، اتباع پاکستانی که افراد مربوط به داعش نیز مشمول آنان هستند در شش ولسوالی این ولایت جابجا شده اند.

به گفته آنان، جنگجویان داعش به گونه آشکار از سوی پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند و مردم را در ننگرهار شدیداً نگران ساخته اند.

عارف شینواری یکی از بزرگان قومی ولسوالی شینوار می‌گوید که با شماری از موسفیدان ولایت ننگرهار به کابل آمده و آنان تمامی این مشکلات را با رئیس جمهور غنی مطرح کرده اند:

" ما شصت هزار خانواده بی سرنوشت و بی سرپناه هستیم و بسیار جنگ قوی استخبارات در ننگرهار جریان دارد، روزانه ما را می‌کشند و خانه های ما را ویران می‌سازند. ما با انواع از تهدیدات رو به رو هستیم مکاتب ما بسته است و در برابر ما یک توطئه بزرگ در جریان است که اولاد های مان از آموزش بی بهره بمانند. "

ایجاد پوسته های امنیتی در ولسوالی های نزدیک با پاکستان، انجام عملیات های نظامی و پس گیری زمین ها از نزد اتباع پاکستانی در شش ولسوالی ننگرهار، موضوعاتی است که این بزرگان قومی در دیدار با رئیس جمهور در میان گذاشته اند.
ننگرهار سرحد گسترده با خیبر پشتونخوا دارد و از حدود یکسال به اینسو به علت فعالیت گسترده گروه داعش، حتی صدها خانواده در برخی ولسوالی های آن به ترک خانه های شان مجبور شده اند.

چند ماه پیش گزارش ها از دست درازی نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان به نشر رسید و حتی این نظامیان به حفر خندق و ساخت تأسیسات دست زدند که منجر به درگیری نظامیان افغان با آنان شد.

در کنار این، ورود هراس افگنان از این کشور به افغانستان معضل دیگری است که همواره از سوی مقام های افغان مطرح شده است.

حال بزرگان قومی ولسوالی شینوار ننگرهار می‌گویند هم اکنون ولسوالی های هسکه مینه، کوت، اچین، سپین غر، دور بابا و غنی خیل به پناه گاه افراد داعش مبدل شده است.

عزیز الله شینواری رئیس شورای ولسوالی شینواری می‌گوید: " در حال حاضر، در اچین و نازیان مخالفین دولت که بنام داعش هستند از آن طرف اکمال می‌شوند آنها حتی خانواده های شان را آورده اند. ما توجه حکومت را می‌خواهیم که در منطقه امنیت درست است که عملیات کرده اند، اما در مناطق که این گروه و اتباع پاکستانی موقعیت دارند، به آن جا نرسیده اند. "

این معضل در حالی پای بزرگان قومی ولایت ننگرهار را به کابل کشانده است که حکومت افغانستان نیز از مداخله های پاکستان همواره انتقاد می‌کند.

از سوی هم، رئیس جمهور غنی به وزارت دفاع افغانستان دستور داده است تا عملیات نظامی را در ننگرهار تا دراز مدت ادامه دهد.

با این همه دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید هم اکنون نیزعملیات های نظامی برای سرکوب داعش و طالبان مسلح در ننگرهار ادامه دارد و نیروهای سرحدی در این ولایت، اجازه نخواهند داد تا زمین های باشنده‌گان آن غصب شود:

" به هیچ صورت وزارت دفاع به کسی اجازه نمی‌دهد که در این طرف، زمین را غصب کند و یا جاهای را تصرف کند. قوت های سرحدی ما در آنجا هستند و ما پروگرام داریم وتصفیه ما در محلات که مخالفان است، نا امنی ایجاد می‌کنند ادامه دارد و عملیات های بزرگی را نیز در ننگرهار راه اندازی خواهیم کرد. "

با این همه عزیز الله شینواری یکی از بزرگان قومی ننگرهار که به کابل آمده است می‌گوید اگر خواست های آنان از سوی رئیس جمهور نادیده گرفته شود، آنان با باشنده‌گان این ولایت نشست هایی برگزار خواهند کرد و آنگاه در این باره خود اقدام می‌کنند.

اما مقامات افغان بر مبارزه جدی با داعش در ولایت ننگرهار تأکید کرده اند و گفته اند که در چند روز گذشته بیش از ۱۵۰ تن از افراد وابسته به این گروه کشته شده اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG