لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

"اعدام شیخ النمر تنش های فرقه یی را در منطقه دامن خواهد زد"


عکس العمل ها در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران
عکس العمل ها در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می گوید، واشنگتن بخاطر اعدام نمر النمر نگرانی است، زیرا که این قضیه می تواند به خشونت های کنونی فرقه یی منطقه که نیاز به کاهش آن است، دامن بزند.

امریکا از عربستان سعودی خواست که به حقوق بشری توجه کرده، آن را رعایت نماید. شیخ نمر النمر در جمع ۴۷ تن دیگر، دیروز به جرم تروریزم و دهشت افگنی اعدام شد.

تلویزیون العربیه اعدام آنها را چنین اعلان کرد: " ما اخبار خود را با نشر اعلامیه وزارت امور داخله عربستان سعودی در ارتباط به قصاص ۴۷ تروریست و تحریک کننده گان تروریزم ادامه میدهیم. این افراد در ۱۲ منطقهء مختلف عربستان سعودی اعدام شدند. بر این تروریستان، اتهاماتی انجام حملات بر تاسیسات ملکی و نظامی و کشتار مردمان ملکی وارد شده اند. همچنان آنها به بخش افکار تحریک آمیز متهم شده اند. اکثریت تروریستان اعدام شده تبعه عربستان سعودی بوده، اما یکی آن مصری و دیگرش از چاد بود. "

وزارت امور خارجه امریکا می گوید، از حکومت عربستان سعود همچنان می خواسته شده که به مخالفین خود آزادی بیان بدهد و برای رفع احتمال تنش ها پس از این اعدام ها همکاری بزرگان جامعه را جلب کند.

همزمان با این، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا اعدام نمر النمر روحانی مشهور شیعه از سوی حکومت عربستان سعودی را انتقاد کرده است.

فیدیریکا موغیرنی گفت، قضیه اعدام نمر النمر نگرانی های را در زمینه آزادی بیان، حفظ و رعایت حقوق اساسی مدنی و سیاسی به میان می آورند. خانم موغیرنی افزود، این حقوق در تمام حالات و در چوکات مبارزه با تروریزم هم باید رعایت شود.

رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت، اعدام شیخ نمر به تنش های فرقه یی در منطقه دامن می زند.

فیدریرکا موغیرنی اضافه کرد، اتحادیه اروپا به مجازات اعدام به هرگونهء که باشد، مخالف است. رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا از حکومت عربستان سعودی خواست که باید آشتی و مصالحه را در میان اقشار مختلف جامعه خود تقویت نماید.

پس از اینکه ریاض اعلان کرد که شیخ نمر النمر را به جرم تروریزم و دهشت افگنی اعدام کرد، ایران این کشور رقیب منطقه یی خود را به حمایت از تروریزم متهم نمود.

XS
SM
MD
LG