لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

طالبان باید در مورد صلح موقف خود را به شکل متحدانه واضح سازند


عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می گوید که نیاز است تا به سطح ملی، منطقه یی و جهانی برای اشتراک طالبان در نشست چهار جانبه تلاش صورت بگیرد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت، طالبان باید بدون استثنا در گفتگوهای صلح سهیم باشند تا این پروسه نتایج خوبی در پی داشته باشد:

وی گفت:

"تقاضای تلاش ها این است که طالبان مسلح به شکل متحد به طرف میز مذاکره بروند و اتحاد آنان در جریان مذاکرات در مصالحه سیاسی افغانستان نقش مهم را بازی کرده می تواند و همچنان در ثبات افغانستان."

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که طالبان مسلح گفته اند که تلاش ها برای حل اختلافات درونی شان که پس اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان بوجود آمده است، آغاز گردیده است.

آنان در یک پیام صوتی گفته اند که بخاطر جلوگیری از اختلافات اخیر میان طالبان در ولایت فراه نشستی را نیز برگزار کرده اند.

از سوی دیگر ملا عبدالمنان نیازی سخنگوی طالبان به رهبری محمد رسول گفته است که با شورای کویته در تماس اند تا اختلافات شان را حل نماید.

اظهارات در خصوص حل اختلافات میان طالبان مسلح در حالی مطرح می گردد که قرار است در یازدهم ماه جنوری نماینده گان کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا در اسلام آباد نشستی را برگزار کنند.

هدف از برگزاری این نشست تأمین صلح دایمی در افغانستان خوانده شده است.

از سوی دیگر، سید اکبرآغا یکی از مقامات پیشین طالبان برگزاری چنین نشست ها را برای حل اختلافات موجود میان طالبان مسلح مهم می خواند.

وی به رادیو آزادی گفت، در موضوع صلح نظردادن از یک آدرس بسیار مهم است:

"این یک حرف واضح است که هر اختلاف بالای پروسه صلح اثر منفی می گذارد، اگر بین آنها اتفاق بیاید و با هم یکجا شوند این بالای صلح اثرات مثبت می گذارد و در موضوع صلح که صدا از یک آدرس باشد مفید است تا اینکه از دو و یا سه آدرس باشد."

اختلافات میان طالبان مسلح پس از آن بوجود آمد که خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان منتشر گردید.

خبر مرگ ملا محمد عمر نزدیک به دو سال پنهان نگهداشته شده بود و پس از نشر خبر وی طالبان به دو گروه تقسیم گردیدند.

اما سوال اینجاست که آیا طالبان مسلح واقعاً می خواهند بخاطر شرکت در گفتگوهای صلح اختلافات سیاسی درونی شان را حل کنند.

طوفان وزیری کارشناس مسایل سیاسی می گوید:

"آنها میان خود گفتگو بخاطر مخالفت ها و ضعیف بودن خود می کنند، برای این نمی کنند که باز با حکومت افغانستان پروسه صلح را به پیش ببرند، بالاخره در افغانستان امنیت میاید و اینجا ثبات خواهد بود."

اما با این همه حکومت افغانستان می گوید که در نشست اسلام آباد روی این تأکید می کنند که از طریق واشنگتن و پیکینگ بالای پاکستان فشار وارد کند تا طالبان که برای گفتگو های صلح حاضر نمی شوند، در برابر آنان مبارزه جدی صورت گیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG