لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۷

امریکا میخواهد بر بعضی افراد و شرکت های ایران تحریمات جدید وضع کند


روزنامهء والستریت ژورنال و خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های امریکایی گزارش داده اند که ایالات متحده در نظر دارد تا در ایران، هانک کانگ و امارات متحده عربی تحریم های جدید را بالای شرکت ها و افراد دخیل در برنامهء تولید راکت های بالاستیک ایران وضع کند.

مقامات امریکایی می گویند، وزارت خزانهء این کشور بر اساس توافقنامه میان ایران و شش کشور بزرگ جهان می تواند افراد و شرکت های دخیل در برنامهء تولید راکت های بالاستیک ایران را در لست سیاه شامل کند.

ایران در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵ میلادی یک آزمایش راکتی را انجام داد.

ایران میگوید، راکتی را که مورد آزمایش قرار داده، توانایی حمل کلاهک هسته یی را ندارد بناً این کشور از تحریم های سازمان ملل تخطی نکرده است.

اما کمیتهء تحریم های سازمان ملل متحد می گوید، راکت فیر شده توسط ایران در ماه اکتوبر توانایی انتقال سرگلولهء اتمی را دارد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد مذهبی ایران گفته است، در صورتیکه تحریم های جدید بالای کشورش وضع شود برخلاف توافقنامهء هسته ای خواهد بود که در ماه جولای میان تهران و کشور های قدرتمند جهان امضاء شد.

ایالات متحده امریکا و متحدان اش از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهند تا بخاطر آزمایش جدید راکتی از سوی ایران تحریم های جدید را بالای این کشور وضع کند اما دیپلوماتان می گویند، روسیه و چین با وضع تحریم ها بر پروگرام راکتی ایران علاقمند نیستند و احتمال دارد از آن جلوگیری کنند.

قصر سفید گفته است اگر سازمان ملل متحد تحریم های جدید را بالای ایران وضع نکند امریکا از طرف خود تحریم ها را بر تهران وضع خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG