لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

"اعضای پیشنهادی کمیسیون های انتخاباتی به حکومت معرفی خواهند شد"


کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی می گوید که که قرار است تا یک و نیم ماه آینده ۲۱ تن را برای کمیسیون مستقل انتخابات و ۱۵ تن را برای کمیسیون شکایات انتخاباتی تعین و به رئیس جمهور معرفی کند.

این موضوع را دین محمد گران روز پنجشنبه پس از اینکه از سوی اعضای کمیته گزینش به حیث رئیس این کمیته انتخاب شد با خبرنگاران در کابل مطرح کرد.

وی در مورد اقدامات کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی چنین گفت: " کمیته مکلف است تا از جمع نامزدان ۲۱ تن را که برابر با معیار های قانونی باشند برای کمیسیون انتخابات و ۱۵ تن را برای کمیسیون شکایات انتخاباتی طی فهرستی به رئیس جمهور ارایه کند و جلالتمآب رئیس صاحب از ۲۱ تن ۷ تن را برای کمیسیون مستقل انتخابات و ۵ تن را برای کمیسیون شکایات انتخاباتی تعین می کند. "

کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی به شمول یک زن دارای ۷ عضو از نهاد های مختلف دولتی و غیر دولتی می باشد.

این کمیته حدود یک ماه پیش از سوی کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی ایجاد گردید.

با آنکه کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی رسماً به کارش آغاز کرده است اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که این کمیته در تضاد با قانون و انتخابات تشکیل شده است.

یوسف نورستانی رئیس این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت: " در ماده ۱۴ و فقره دوم قانون تشکیل وظایف و صلاحیت ها آمده است که اگر در کمیسیون تعدیلات وارد می گردد، صلاحیت پیشنهاد تعدیلات مسئولیت کمیسیون است نه اینکه کسی دیگری از بیرون بیاید. ما با اصلاحات مخالفت نداریم اما اگر اصلاحات در چوکات قانون صورت گیرد بهتر است نه اینکه کسی دیگری از بیرون بیاد و از ما بپرسد. "

قبل از این ولسی جرگه افغانستان گفته که پس از رد فرمان تقنینی رئیس جمهور در رابطه به تشکیل، وظایف و صلاحیت های کميسيون های انتخاباتی کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی غیر قانون است.

کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی گفته که کسی که می خواهد برای عضویت در کمیسیون های انتخاباتی نامزد شود، میتواند اسناد شان را تا تاریخ ۲۴ جدی به این کمیته بسپارد.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی گفته که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی میان فصل تابستان و خزان سال آینده برگزار خواهد شد و حکومت برای برگزاری آن آماده گی کامل دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG