لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

دیوان خاص برای رسیده‌گی به قضایای خشونت علیه زنان و کودکان ایجاد شد


حکومت افغانستان سر انجام دیوان خاصی را برای رسیده‌گی به قضایای خشونت در برابر زنان و کودکان ایجاد کرد.

رئیس جمهور غنی می‌گوید این دیوان در چهارچوب ستره محکمه افغانستان ایجاد شده است و تأکید می‌ورزد که با ایجاد آن به قضایای خشونت در برابر زنان و کودکان به گونه عادلانه و شفاف رسیده‌گی خواهد شد.

آقای غنی این سخنان را روز پنج شنبه در یک نشست خبری مطرح کرد: " به منظور مبارزه با خشونت در برابر زنان و کودکان، یک دیوان خاص ایجاد شده است که با ایجاد این دیوان، شمار دیوان ها از شش به هشت رسیده است. و این یک قدم های مهمی است برای تحکیم عدالت و حاکمیت قانون که مورد استقبال هم باید قرار گیرد. "

ایجاد دیوان خاص از بهر رسیده‌گی به قضایای خشونت در برابر زنان، خوشبینی های را از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر و نهاد های دفاع از حقوق زنان و کودکان در افغانستان به همراه شده است.

این نهاد ها می‌گویند انتظار دارند تا با ایجاد این دیوان، به قضایای خشونت در برابر زنان و کودکان بگونهء درست رسیده‌گی صورت گیرد.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، تمام نهاد های دفاع از حقوق زنان با این دیوان از نزدیک کار خواهند کرد: " از دیر زمان بوده که نهاد های دفاع از حقوق زنان خواستار ایجاد محاکم و ساختار های که به قضایای خشونت در برابر زنان مطابق قانون رسیده‌گی کند بوده اند، ما از این تصمیم حکومت استقبال می‌کنیم؛ اما تأکید ما این است که استقلالیت قضا باید احترام شود و مطابق قانون فیصله ها و قرار قضایی که صادر می‌کنند، عاری از هر گونه مداخلات باشد و هیچ نوع کم کاری نباشد. "

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که از چند ماه بدینسو آنان این خواست را به رهبران حکومت رسانده بودند تا محکمه خاصی که بتواند به گونه شفاف حقوق زنان و کودکان را تأمین کند ایجاد گردد.

از سوی دیگر شبکه زنان افغان می‌گوید با آغاز به کار این دیوان، نهاد های دفاع از حقوق زنان و کودکان نیز با آن همآهنگ کار خواهند کرد تا عاملین قضایای خشونت علیه زنان و اطفال به کیفر اعمال شان برسند.

حسینه صافی رئیس این شبکه می‌گوید: " ما فکر می‌کنیم با ایجاد این دیوان به قضایای بزرگ رسیده‌گی شود تا زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند، اعتماد آنان به پروسه نهاد های عدلی و قضایی بیشتر گردد. با این دیوان به گونه هماهنگ کار خواهیم کرد و انتظار داریم تا با ایجاد آن عاملان خشونت در برابر زنان محاکمه شوند. "

شبکه زنان افغان می‌گوید که خواست ایجاد این دیوان پس از رویداد قتل فرخنده صورت گرفته و اعضای این شبکه ابراز امیدواری می‌کنند که این دیوان بتواند کارهایش را بگونه شفاف و همه جانبه به پیش ببرد.

این دیوان خاص درست زمانی ایجاد می‌شود که به گفتهء نهاد های دفاع از حقوق زنان، خانواده فرخنده از کار نهاد های عدلی و قضایی در کار رسیده‌گی به دوسیه فرخنده ناراض هستند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG