لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

"فیصدی مصرف بودجه انکشافی وزارت خانه ها افزایش یافته است"


وزارت مالیه افغانستان میگوید به دلیل ارتقای ظرفیت در وزارت خانه ها و نهاد های حکومتی مصرف بودجه انکشافی سال جاری افزایش یافته و این نشان میدهد که ناکارایی در نهاد های حکومتی روبه کاهش است.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت برخی از وزارت خانه ها بودجه شان را به خوبی به مصرف رسانده اند اما برخی وزارت خانه ها در این زمینه درست عمل نکرده اند.

وی ابراز امیدواری کرده که در همه وزارت خانه ها و نهاد های حکومتی ظرفیت لازم به میان آید: " مصرفی که وزارت مالیه افغانستان داشته در سال جاری بسیار خوب بوده یعنی که ۶۵ درصد بودجه را به مصرف رسانده، و در بخش بودجه عادی ۹۷ درصد به مصرف رسانده که یک رقم خوب است نسبت به سالهای گذشته، مثلاً وزارت زراعت بودجه خود را بسیار به خوبی به مصرف رسانده است نسبت به سال گذشته، همان قسم بعض وزارت های دیگر، من امیدوار هستیم سایر وزارت ها که بودجه شان را به مصرف رسانده نتوانسته اند باید در سالهای آینده هم این ظرفیت را پیدا کنند و هم موضوع موثریت را در پروژه ها فراموش نکنند. "

آقای عبدالرحیم زی در مورد مصرف دقیق بودجه انکشافی در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ معلومات نداد اما منابع دیگر در وزارت مالیه افغانستان میگویند از مجموع بودجه انکشافی سال ۱۳۹۴ که بالغ بر ۸۸ اعشاریه ۷ ملیارد افغانی بود، نزدیک به ۵۶ درصد آن به مصرف رسیده است.

محمد آقا کوهستانی رئیس خزاین وزارت مالیه افغانستان میگوید، بودجه سال ۱۳۹۳- ۱۵۸ اعشاریه ۵ ملیارد افغانی بود که ۴۶ درصد آن به مصرف رسیده بود.

اما با این حال شماری از آگاهان مسایل مالی در افغانستان به رشد ظرفیت نهاد های حکومتی که سبب مصرف کامل بودجه مالی شود باورمند نیستند.

سیف الدین سیحون یکی از این آگاهان میگوید به دلیل این که درسال ۱۳۹۴ بودجه کاهش یافته بود بناً مصرف آن هم کار قابل ملاحظه نیست: " من هنوزهم باور ندارم که ظرفیت مصرف نهاد های دولتی خیلی بلند رفته باشد و نشان بدهند که آنان درست کارآمد هستند. اصلاً وجوه مالی امسال کاهش داشته است در حقیقت همان بودجه مالی خودشان را توانسته اند به مصرف برسانند. خوب تا حدی وارد شدن بهبود راهم من تایید میکنم که در روش تغییرات آمده درگذشته بودجه در ماه حمل تصویب می شد ولی حال در ماه جدی تصویب می شود که تا ماه حمل کار پروژه ها آغاز می گردد. "

به گفته آقای سیحون، از نظر مسایل اقتصادی و حکومت داری مدیریت، ظرفیت و کفایت در عملکرد نهاد های دولتی عمدتاً در جوامع روبه انکشاف و بعد از جنگ از نیازمندی های مهم و اساسی شمرده میشود زیرا به گفته وی برای رسیده گی به مشکلات مردم و جامعه از انتظارات مهم مردم است.

به بگفته این کارشناس مسایل اقتصادی تا زمانیکه ظرفیت در نهاد های دولتی برای تطبیق درست برنامه های انکشافی بوجود نیاید و بودجه مالی را بگونه موثر به مصرف نرسانند، به میان آمدن تغییرات مثبت در افغانستان نیز کار آسان نخواهد بود.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG