لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

بلخ: برای ۱۲۲ خانواده معلولین و شهدا کمک های زمستانی توزیع شد


دفتر ملل متحد در بخش ماین پاکی برای بیش از ۱۲۰ خانواده که قربانی حملات انفجاری و انفجار ماین های انفلاق ناشده گردیده اند، کمک های زمستانی را فراهم ساخت.

عبدالوکیل مسئول دفتر ملل متحد در بخش ماین پاکی در زون شمال کشور است او می گوید که برای ۱۲۲ خانواده که در طول یک سال گذشته در اثر حملات انتحاری و انفجار ماین های انفلاق ناشده معلول گردیده اند و یا هم یکی از اعضای خانواده شان را از دست داده اند، مستحق این کمک ها شناخته شدند.

به گفته وی که برای ساکنان بیش از ۱۴ ولسوالی بلخ که قربانی حملات انتحاری و انفجار ماین های انفلاق ناشده گردیده اند، این کمک ها صورت گرفت.

عبدالوکیل در مورد گفت: " این کمک ها برای ۱۲۲ خانواده که قربانی حملات انفجاری و ماین های انفلاق ناشده گردیده اند توزیع گردیده و این سلسله کمک ها تا سه سال آینده دوام خواهد داشت. "

وکیل می گوید که یک بخش اساسی وظایف دفتر ملل متحد در بخش ماین پاکی را مساعدت به خانواده های غیر نظامی که قربانی حملات انفجاری شده اند تشکیل می دهد.

به گفته وی که در جریان ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ خانواده در اثر انفجار ماین های انفلاق ناشده و مواد انفجاری باقی مانده از جنگ اعضای خانواده شان را یا از دست داده اند و یا هم معلول شدند.

نعمت الله مرد ۳۷ ساله باشنده ولسوالی شولگره ولایت بلخ است که در اثر حمله انتحاری سال گذشته در شهر شولگر یک پایش قطع شده است، او می گوید که توانایی کار کردن را ندارد و دولت هم تا هنوز هیچ توجه به وضعیت زندگی معلولین موجود در منطقه شان نداشته است.

وی از فقر بیش از حد و نبود زمینه اشتغال برای معلولین می نالد: " دولت برای ما هیچ کار نکرده است و هیچ کمک انجام نداده است باید زمینه کار را برای مساعد می ساخت که نکرده است فقر زندگی همه ما را با نابودی مواجه ساخته است. "

لیلی نام مستعار خانم است که برادرش را افراد ناشناس در مسیر راه سمنگان و مزار به قتل رسانده است، از وی ۵ طفل یتیم بجا مانده و اکنون در بی سرپرستی و حالت بد زندگی به سرمی برند.

لیلی می گوید که دولت در قسمت ایجاد زمینه کار برای معلولین و بازنده های شهدا هیچ توجه نداشته است.

وی در رابطه به رادیو آزادی گفت: " برادرم را از دست دادم هیچ نمیدانم کی کشت و چی گونه به قتل رساند او یک کاریگر معدن بود، حالا ۵ یتیم دارد و در حالی بی سرنوشتی به سر می برد. "

در حالی دفتر ملل متحد در بخش ماین پاکی برای بیش از ۱۲۰ خانواده شهدا و معلولین کمک های زمستانی را فراهم ساخته است که معلولین و بازمانده های شهدا از عدم توجه دولت به پرداخت حقوق و امتیازات شان شاکی هستند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG