لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

وزارت خارجهء امریکا از افزایش قتل افراد ملکی در سوریه ابراز نگرانی کرد


مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا گزارش های اخیر موسسات غیر دولتی از سوریه را که از کشته شدن صدها غیرنظامی به شمول کارکنان نهادهای امداد رسان عاجل، و اصابت تاسیسات صحی، مکاتب و بازارها خبر داد " نهایت نگران کننده" خواند.

وزیر خارجه امریکا، جان کری این نگرانی از حملات "بی رویه" را با همتای روسی خود در میان گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: " البته که ما از این گزارش ها که از افزایش قتل غیر نظامیان در سوریه خبر میدهند، عمیقاً بسیار عمیقاً نگران هستیم، به خصوص از هنگامیکه روسیه حملات خود را در سوریه آغاز کرده است ما یک افزایش قابل ملاحظه و نگران کننده در گزارش های قتل غیر نظامیان می بینیم. "

مارک تونر افزود که وزیر خارجه امریکا از یک حمله هفته گذشته نیز به همتای روسی خود سرگی لاوروف شکایت کرده است که در آن زهران علوش یک قوماندان سرشناس مخالفان رژیم بشار اسد که از گفتگوهای صلح حمایت می کرد کشته شد.

آقای تانر گفت: " حمله بر کسانیکه در پروسه سیاسی سهم خواهند گرفت و حملاتیکه مردم بیگناه را می کشند تلاش های جستجوی یک حل سیاسی در سوریه را تهدید می کند. "

او گفت: " امیدواریم که چنین حملات به دیگر اعضای گروه های مخالفین رژیم بشار اسد که اراده خود را برای اشتراک در این پروسه ابراز داشته اند یک پیام دلسرد کننده نفرستد. "

قرار است گفتگو ها میان نمایندگان حکومت رئیس جمهور بشار اسد و مخالفین با اینکه برخی موانع از میان برداشته نشده است ماه آینده آغاز شود.

عربستان سعودی هم از کشته شدن علوش ابراز نگرانی کرده است.

نامبرده که یک گروه نیرومند مخالفین به نام جیش الاسلام را رهبری می کرد پس از آن کشته شد که عربستان سعودی توانست میان او و بیش از صد گروه دیگر مخالفین یک توافق جهت مذاکرات صلح با رژیم بشار اسد به میان آورد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در یک گردهمایی خبری در ریاض دیروز گفت: " من نمی دانم که روس ها چه در ذهن دارند. "

او افزود: " اگر می خواهیم به یک حل مسالمت آمیز در سوریه برسیم، ما باید با همه گروه های که دستان آنها به تروریزم آغشته نیست تعامل کنیم. "

اما روسیه و سوریه ادعا می کنند که لشکر اسلام به رهبری علوش یک سازمان دهشت افگن است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، از هنگامیکه حملات هوایی روسیه در ماه سپتمبر گذشته در سوریه آغاز شده است بر علاوه کشته شدن صدها تن در آن، ۱۳۰ هزار نفر دیگر به علت این حملات منازل خود را ترک گفته اند.

مسکو در باره کشته شدن علوش هنوز کدام تبصره نکرده ولی گزارش های سازمان عفو بین المللی، نظارت حقوق بشر و سازمان های مدافع حقوق بشر در سوریه را که از اصابت غیر نظامیان در حملات نیروهای روسی خبر دادند به شدت رد کرده است.

مسکو اصرار می ورزد که حملات نیروهای روسی در سوریه "تروریستان" را هدف قرار میدهد و از غیرنظامیان حمایت میکند.

ولی امریکا و دیگر کشورهای غربی تاکید می کنند که این حملات نسبت به گروه دولت اسلامی یا داعش که مسکو ادعای هدف قرار دادن آنرا دارد اکثراً مخالفان رژیم بشار اسد را هدف قرار میدهد.

XS
SM
MD
LG