لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

نگرانی اکسین در مورد رد فرامین رئیس جمهور در خصوص انتخابات


بکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان برای تحکیم روند انتخابات یا (اکسین) به این باور است که تصمیم در مورد فرامین رئیس جمهور در خصوص انتخابات خلاف قانون صورت گرفته و آنرا صدمه شدید به روند اصلاح نظام انتخاباتی می داند.

اعضای این نهاد روز سه شنبه با برگزاری نشست خبری در کابل گفتند که این فرامین از سوی رئیس جمهور بر خلاف قانون به ولسی جرگه فرستاده شده و بدون مطالعه دقیق از سوی این جرگه رد گردید است.

حبیب الرحمن ننگ یکی از اعضای شبکه اکسین ابراز نگرانی کرده و می گوید، این کار می تواند روند اصلاحات انتخاباتی را متأثر سازد.

وی گفت:

"تشویش و نگرانی ما در مورد همان فرمان که از سوی ولسی جرگه رد شده بود و در مورد تشکیل وظایف و صلاحیت های انتخاباتی بود، وقتی که این فرمان به مشرانو جرگه می رود آنان در این مورد قاطع باشند و این را خوب مطالعه کنند و بعداً تصمیم که گرفته می شود تصمیم که به نفع مردم و اصلاح نظام انتخاباتی باشد در این مورد دقیق باشد."

ولسی جرگه افغانستان هفته گذشته فرامین تقنینی رئیس جمهور در مورد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخابات و قانون انتخابات را رد کردند.

پیش از رد این فرامین، هیئت اداری و اعضای این جرگه آغاز کار کمیته گزینش را قبل از معلوم شدن سرنوشت فرامین رئیس جمهور، غیر قانونی خوانده بودند.

اعضای شبکه اکسین می گویند به اساس ماده ۱۰۹ قانون اساسی ولسی جرگه در سال اخیر کاری خود صلاحیت تعدیل و یا پیشنهاد در مورد قانون انتخابات را ندارد.

در این ماده گفته شده است که پيشنهاد تعديل قانون انتخابات، در سال اخیر دوره تقنينيه، نمي تواند در فهرست کار شوراى ملي قرار گيرد.

اکسین با نشراعلامیه یی از رئیس جمهور تقاضا کرد که برای روشن شدن سرنوشت این دو فرمان مهم از ستره محکمه که صلاحیت تفسیر قانون اساسی و دیگر قوانین را بدوش دارد خواستار وضاحت در مورد ماده ۱۰۹ قانون اساسی گردد.

در این حال عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه نظر شبکه اکسین را در مورد رد فرامین رئیس جمهور از سوی ولسی جرگه درست می خواند.

اما سید محمد موسی جناب عضو کمیسیون تقنین این جرگه نظر دیگر دارد.

وی گفت:

" از یک نظر اینکه قانون اساسی صراحت دارد و می گوید که الی برگزاری انتخابات ولسی جرگه به کار خود ادامه می دهد، مشروعیت داریم و قانونی آنرا رد کردیم و دلیل تمام وکیل صاحبان هم همین بود."

خواستیم تا نظر حکومت را نیز در این زمینه داشته باشیم اما با تماس های مکرر از سوی مسئولان حکومت پاسخ دریافت نکردیم.

اعضای شبکه اکسین تأکید می کنند که در کنار فرستادن فرامین از سوی ریاست جمهوری به ستره محکمه جهت وضاحت و تعین سرنوشت آن، کمیته گزینش نیز به کارش ادامه داده و روند اصلاحات نظام انتخاباتی به گونه منظم و درست پیش برده شود.

اعضای شبکه اکسین به این باور اند که رد فرامین رئیس جمهور در خصوص انتخابات کار کمیته گزینش را نیز بطی ساخته و این مسئله می تواند تأثیر منفی را بالای روند اصلاحات انتخاباتی و پروسه انتخابات در آینده بگذارد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG