لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

آثار تاریخی بلخ بطور غیر قانونی استخراج و قاچاق می شود


مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در مورد استخراج و قاچاق غیر قانونی آثار باستانی این ولایت ابراز نگرانی می کنند.

مسئولان این ریاست می گویند که در برخی از ولسوالی های این ولایت آثار باستانی با تهدید قاچاق مواجه است.

رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ می گوید که کشور های امریکا، جرمنی ، ترکیه و بعضی دیگر از کشور های اروپایی ۱۰ ساحه و آثار باستانی بلخ را طی سال روان هجری ترمیم نموده اند.

به گفته وی، در ولسوالی های دولت آباد، خلم و بلخ این ولایت هنوز هم افراد زورمند محلی و قاچاقبران به گونه خودسر دست به حفریات زده و آثار تاریخی را بعد از استخراج به کشورهای بیرون قاچاق می کنند.

صالح محمد خلیق رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ در رابطه گفت:
" هنوز هم در برخی از ولسوالی های بلخ قاچاقبران در کنار حفر ساحات باستانی، آثار تاریخی را به بیرون از کشور قاچاق می کنند و در اکثر موارد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند و آثار به موزیم های بلخ و کابل تسلیم داده شده است."

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می گوید که ده ها ساحه و آبده باستانی بلخ نیازمند ترمیم و حافظت شدید می باشد.

آقای خلیق به رادیو آزادی گفت که ترمیم و محافظت ساحات و آبده های باستانی موجود در این ولایت نیازمند بودجه هنگفت است که دولت محلی توانایی پرداخت آنرا ندارد.

آقای خلیق به این باور است، اگر دولت مرکزی در قسمت ترمیم بیشتر آبده های تاریخی توجه نداشته باشد تلاش های حکومت محلی در قسمت ترمیم دوباره آثار باستانی جای را نخواهد گرفت.

وی از دولت مرکزی می خواهد تا به همکاری نهاد های بین المللی به ترمیم و حفاظت این آبده ها اقدام نماید.

به گفته خلیق، کار ترمیم دوباره آبده های تاریخی کار دشوار و پُر هزینه می باشد.

وی گفت:
" کار ترمیم آثار و آبده های باستانی نیازمند هزینه هنگفت مالی است که از توان بودیجه انکشافی و اختصاصی ادارات دولتی خارج می باشد."

ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ به همکاری سایر نهاد های مدد رسان فرهنگی توانسته است در طی چند سال اخیر ساحات باستانی چون آرامگاه رابعه بلخی، مزار خواجه نظام الدین، خانقاه خواجه بهاو الدین و آرامگاه وزیر محمد اکبر خان را ترمیم نموده و مورد محافظت جدی قرار دهد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG