لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

ماه آینده کابل میزبان نشست ۴ جانبه گفتگوهای صلح خواهد بود


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

بالاخره زمان آن فرا رسید تا کابل و اسلام آباد در مورد چگونگی گفتگوهای صلح در حضور داشت نماینده های کشورهای امریکا و چین بحث ها را آغاز کنند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این نشست چهار جانبه در ماه آینده میلادی در کابل راه اندازی می شود.

آقای فیصل می گوید که امریکا و چین نیز در گفتگوها میان افغانستان و پاکستان حضور خواهند داشت و از این مذاکرات نظارت می کنند:

وی گفت:

" قرار است در آغاز سال آینده میلادی نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار شود.

این نشست به دنبال کنفرانس قلب آسیا که در اسلام آباد راه اندازی شد، برگزار می شود.

هدف اساسی از این نشست سنجیدن پلان ها برای دریافت راه های مناسب برای گفتگوهای صلح است."

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه این را رد کرد که گویا پاکستان برای آغاز گفتگوهای صلح شرایطی را پیشنهاد کرده است.

مقامات پاکستانی پس از فشار های جهانی و تعهدات اش در حاشیه کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد حاضر به همکاری با پروسه صلح این کشور شده اند.

امریکا و چین در مرحله اول گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح که در پاکستان انجام شد، نیز نقش نظارتی داشتند.

در این حال شورای عالی صلح افغانستان می گوید که امریکا و چین در افغانستان و پاکستان از نفوذ زیاد برخوردار بوده و حضور نماینده های این کشورها در نشست ماه آینده میلادی اثرگذار خواهد بود.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست این شورا در این باره به رادیو آزادی گفت:

" نقش حکومت پاکستان در مورد جامعه جهانی انفعالی بوده و زمانیکه جامعه جهانی تصمیم بگیرد به نظر من پاکستان با آنان همکاری خواهد کرد.

پس همکاری حکومت پاکستان با پروسه صلح واقعاً بسیار مهم و اساسی است."

آقای مجاهد در حالی به مذاکرات صلح خوشبین است که راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان در سفر اخیرش به افغانستان با مذاکرات چهار جانبه در مورد صلح موافقت کرد.

حکومت افغانستان از سال ها برای تأمین صلح در این کشور تلاش دارد و از جامعه بین المللی خواسته است که بر پاکستان فشار وارد کند تا در زمینه آوردن صلح با این کشور همکاری کند.

از سوی هم آگاهان مسایل سیاسی به این باور اند که فشارهای سیاسی و اقتصادی بر پاکستان به نفع افغانستان است اما آنان تأکید می کنند که حکومت افغانستان تنها به موافقت پاکستان بسنده نکند بلکه تمام ابعاد جنگ داخلی و خارجی را مد نظرداشته باشد.

عبدالناصر شفیق کارشناس مسایل حقوقی و سیاسی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" اگر حکومت افغانستان با پاکستان از راه معامله و داد و گرفت به کدام نتیجه می رسد و حقوق ستراتیژیک برای این کشور قایل می شود و این کشور دسترسی به تجارت وسیع با آسیای مرکزی پیدا می کند، درست نیست.

همچنان اگر خواست های دیگری که پاکستان دارد برآورده شود این معامله خواهد بود که قسمتِ از کشور را به انزوا روبرو خواهد کرد و صرف یک معامله با پاکستان خواهد بود و جنگ را خاتمه نخواهد داد."

در مورد برگزاری نشست چهار جانبه در باره صلح در حالی سخن زده می شود که نارندرا مودی صدراعظم هند نیز در جریان سفر اش به افغانستان، پاکستان را ترغیب کرد که برای تأمین صلح در این کشور تلاش نماید.

هر چند شورای عالی صلح افغانستان و شماری از مردم این کشور در مورد تعهد همکاری پاکستان با پروسه صلح با احتیاط ابراز خوشبینی می کنند، اما دیده شود که اسلام آباد به این خوشبینی ها در عمل چگونه پاسخ می دهد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG