لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

رییس جمهور روسیه با رهبر طالبان ملاقات کرده است


سندی تایمز چاپ بریتانیا از قول یک مقام ارشد طالبان گزارش داده که میگوید، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در ماه سپتمبر با ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان دیدار مخفی داشت.

گزارش از قول این مقام طالبان که نامش افشا نشده است میگوید، در این دیدار روی حمایت روسیه از طالبان صحبت شده است.

روسیه قبل از این نگرانی اش را از گسترش نفوذ تندروان مسلح به آسیای میانه ابراز داشته بود. یک مقام طالبان تحت رهبری ملا اختر محمد منصور به سندی تایمز گفته است که روسیه قبل از سقوط چند ولسوالی ولایت هلمند، اطمینان دادن اسلحه و کمک مالی را به طالبان داده بود.

در همین حال یک مقام استخباراتی افغان گزارشها در مورد دیدار رهبران طالبان با مقامات روسی را تایید کرده است. این مقام افغان که به سبب حساسیت موضوع نخواسته است از وی نام گرفته شود بر اساس معلومات کشفی به رادیو آزادی گفت، یک عضو شورای کویته که به گمان اغلب شاید ملا اختر محمد منصور باشد، با یک مقام مهم روسی دیدار نموده است ولی این مقام افغان می گوید، معلوم نیست که این مقام روسی دقیقاً کی بود.

طالبان و کریملین هر دو این ادعا که گویا ملا منصور با پوتین دیده است را رد نموده اند. طالبان در اعلامیهء گفته اند با کشورهای مختلف منطقه تماس دارند ولی در مبارزه علیه داعش از هیچکس کمک نخواسته اند. طالبان در اعلامیهء شان گفته اند برای مبارزه علیه داعش به کمک کسی نیاز ندارند و باکسی هم در زمینه صحبت نکرده اند.

از سوی دیگر سفیر روسیه در کابل دیروز در دیداری با معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان تایید کرد که مسکو مایل به همکاری با طالبان در مبارزه علیه داعش است.

بر اساس اعلامیهء وزارت خارجهء افغانستان، الکساندر مانتیتکسی سفیر روسیه در کابل این مسئله را دیروز بعد از آن ابراز داشت که معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان حکمت خلیل کرزی از وی خواهان توضیحات در مورد تماس مسکو با طالبان شد.

اعلامیه از قول الکساندر مانتیتکسی مینویسد که روسیه به هدف یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ افغانستان با طالبان تماس گرفته است ولی یک سخنگوی کریملین به سندی تایمز گفته است که این ادعا بی اساس است.

سندی تایمز مینویسد، ملا اختر محمد منصور و ولادیمیر پوتین در ماه سپتمبر در یک قرارگاه نظامی در تاجکستان ملاقات کردند. رسانه ها نیز تایید کرده اند که پوتین در ماه سپتمبر در شهر دوشنبه مرکز تاجکستان بود.

XS
SM
MD
LG