لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

کمپاین ده روزه برای تداوی معتادان در کابل آغاز شد


فرا رسیدن سرمای زمستان همراه با هوای سردش، زنده گی را برای معتادان که شب روز شان در جاده ها، پارک ها و دیگر بخش های کابل می گذرد، دشوار ساخته است.

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید، کمپاینی را برای تداوی این معتادان آغاز کرده است و تلاش بران است که حدود هزار معتاد به مواد مخدر در کمپ تازه فینکس تداوی شود.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه روز یک شنبه در روز آغاز کمپاین ده روزه تداوی معتادان گفت:

"این کمپ هزار بستر دارد، سه صد بستر در جنگلک دارد، دو صد بستر دیگر در دشت برچی قرار دارد و در مجموع دو هزار و پنج صد بستر می شود که این همه برای همان مریضانی است که به تداوی شان اقدام می کنیم و اولویت برای کسانی در نظر گرفته شده است که خانه ندارند و شب و روز شان را در هوای سرد می گذرانند و دیگر معتادان نیز به گونه تدریجی رسیده گی خواهد شد."

وزارت های صحت عامه، مبارزه با مواد مخدر، کار و امور اجتماعی، امور داخله و وزارت اقتصاد و شماری دیگر از نهاد ها در گرد آوری این معتادان اقدام مشترک کرده و تا ۱۵ جدی ادامه خواهد داشت.

مرکز تازه کمپ فینکس که در پل چرخی موقعیت دارد، پیش از این پایگاه نیروهای خارجی بوده است.

این کمپ در این اواخر به دستور رئیس جمهور غنی به وزارت مبارزه با مواد مخدر سپرده شده است تا معتادان به مواد مخدر را در آن بستر و تداوی کند.

وزارت صحت عامه می گوید که این وزارت ها در کنار بستری سازی معتادان، زمینه آموزش های حرفه یی و ورزش را نیز برای آنان فراهم می سازند.

از سوی دیگر وزارت امور داخله فراهم سازی زمینه تداوی برای معتادان به مواد مخدر را بسنده نمی داند و می گوید نیاز است تا برای نابود سازی این پدیده، تلاش های همه جانبه شود.

اینکه این تلاش ها چه است باز محمد احمدی معین مبارزه با موادر مخدر این وزارت می گوید:

"دسترسی به مواد مخدر باید کاهش یابد، از کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر جلوگیری شود و اگر این تلاش ها همزمان صورت گیرد، باور دارم که درمان معتادان نتیجه خوب خواهد داد."

پیش از این ،مقام های افغان شمار معتادان را در کشور سه میلیون گزارش داده اند و گفته شده است که از این شمار، یک میلیون تن آنان به توجه جدی نیاز دارند.

حکومت افغانستان پیش از این نیز اقدامی برای تداوی معتادان کشور داشته است، اما این معتادان شکایت داشته اند که مدت تداوی آنان اندک بوده است و حتی پس از تداوی از سوی حکومت بر وضعیت آنان توجهی نشده است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG