لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

کارهای مدیریتی پروژه تاپی در افغانستان در جنوری آغاز میشود


داود شاه صبا وزیر معادن و پطرولیم افغانستان
داود شاه صبا وزیر معادن و پطرولیم افغانستان

پروژه تاپی، افغانستان را به مسیر بزرگترین دهلیز تجارتی تاریخی منطقه یی و فرا منطقه یی که راه ابریشم است بر می گرداند.

داود شاه صبا وزیر معادن و پطرولیم افغانستان با ابراز این مطلب روز یکشنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه گفت، کار مدیریتی و بررسی پروژه تاپی در سال ۲۰۱۶ میلادی عملاً آغاز می گردد.

بررسی های امنیتی ،آغاز عملی ماین پاکی بخش های که پایپ لاین تاپی از آن می گذرد و گفتگو با باشنده های این بخش ها، سروی، آغاز کار دیزاین از کار های است که به گفته آقای صبا عملاً در ماه اپریل سال ۲۰۱۶ میلادی در خاک افغانستان ،آغاز می گردد.

وی گفت:

"در ماه آینده که چهار تا پنج روز دیگر باقی نمانده است، انشاالله کار های مدیریتی را در داخل افغانستان بسیار به شدت آغاز خواهیم کرد و کارهای اساسی را که شامل بررسی های امنیتی، سروی های امنیتی، قرارداد های اجتماعی، آوردن مردمان محل و ماین روبی است به گونه عملی آغاز خواهد شد و یک سال دیگر زمان می گیرد که نخستین کار عملی انجنیری این پروژه آغاز گردد."

افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان کشور های اند که این پروژه را به ارزش ده میلیارد دالر امضا کرده اند.

وزیر معادن افغانستان می گوید که با آغاز کار پروژه تاپی در خاک افغانستان، این کشور سالانه بیش از چهارصد میلیون دالر منفعت اقتصادی حاصل می کند و نیز زمینه کار برای هزاران افغان فراهم خواهد شد.

به گفته داود شاه صبا کار پروژه تاپی در افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی خاتمه یافته و انتقال گاز به پاکستان عملاً در این سال آغاز می گردد.

با این همه فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان از مردم می خواهد تا حکومت را در عملی شدن این پروژه همکاری کنند.

وی گفت:

"مشرانو جرگه از این پروژه حمایت می کند و ما از مردم می خواهیم تا برای عملی شدن این پروژه با حکومت همکار باشند و باز هم از حکومت تشکر می کنیم که در این راستا بسیار تلاش ورزیده است."

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته است که با عملی شدن پروژه تاپی افغانستان به یک دهلیز مهم کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی مبدل خواهد شد.

با این همه شماری از کارشناسان به حکومت پیشنهاد می کنند که باید برای پیروزی و بهره گیری از این پروژه، امنیت، مدیریت لازم، حصول حق العبور و توازن در سیاست اقتصادی را با کشورهای منطقه در نظر گیرد در غیر آن، برای این کشور زیان آور خواهد بود.

سهراب بهمن یکی از این کارشناسان می گوید:

"سازمان های مختلف تلاش می ورزند تا بتوانند تنش های که میان آنان وجود دارد از مجرای اقتصادی حل کنند و یکی از این گونه پروژه ها تاپی است و در این شکی نیست که افغانستان با همان جغرافیایی که دارد به یک پل اساسی در این منطقه مبدل گردد مشروط بر آنکه همان توازن های لازم را در منطقه نیز در نظر گیرد و با نظر داشت چنین مسئله، بعد یکی دو دهه اقتصادی جهانی می آید بسوی کشورهای آسیای جنوبی، بنابرین کار بزرگی برای افغانستان است و احتیاط بیشتر نیاز دارد."

وزیر معادن افغانستان در نشست مشرانو جرگه افغانستان گفت، کمیتهء نیز برای چگونگی تأمین امنیت این پروژه به تازه گی ایجاد شده است و در کنار این، افغانستان در نظر دارد تا محصلین پوهنځی های انجنیری ولایت های را که پایپ لاین تاپی از آن عبور می کند به منظور آموزش های حرفه یی برای سه سال به ترکمنستان بفرستد.

کارشناسان اقتصادی می گویند، اگر حکومت افغانستان این پروژه را به گونه درست مدیریت کند، پس از دو دهه این کشور دارای اقتصاد خوب خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG