لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

برای دهاقین زون شمال ذخیره های آب توزیع گردید


برای زارعین و باغداران در زون شمال کشور به ارزش بیش از سه میلیون دالر آمریکایی ذخیره های آب زراعتی توزیع گردید.

مسئولان پروژه باغداری و مالداری زون شمال کشور می‌گویند که به ارزش بیش از سه میلیون دالر آمریکایی برای زارعین و باغداران ولایات فاریاب، سمنگان و بلخ ذخیره های آب زراعتی را توزیع نمودند.

فهیم جباری مسئول این پروژه در مزارشریف به رادیو آزادی گفت که آنان با در نظر داشت نیازمندی دهاقین به آب های زراعتی و ذخیره نمودن آب های سیلاب و بارنده‌گی در فصل سرما اقدام به توزیع بیش از ۲۸۵ ذخیره آبی برای زارعین نمودند.

آقای جباری در رابطه گفت:
" ما برای اینکه بتوانیم آب های سیلاب، آب بارنده‌گی و آب های سرگردان را جهت کشت و زراعت استفاده نمایم دست به ایجاد ذخیره های آب زراعتی زدیم و اکنون بیش از ۲۸۵ ذخیره آبی را برای زارعین سه ولایت توزیع کردیم."

مسئولان پروژه باغداری و مالداری زون شمال کشور می‌گوید که به طور مجموعی آنان برای دهاقین شمال افغانستان جهت ذخیره آب های طبیعی بیش از ۳۵۰ ذخیره آبی را که هر کدام ظرفیت آبیاری پنج جریب زمین زراعتی را دارد و ارزش آن به ۱۳۰۰۰ هزار دالر آمریکایی می‌رسد، توزیع نموده اند.

از سوی هم دهاقین و باغداران در ولایت بلخ می‌گویند که با دریافت این ذخیره های آب توانسته اند مشکل نبود آب زراعتی خود را مرفوع سازند.

شاه محمد یکی از زارعین ولسوالی بلخ به رادیو آزادی گفت که توزیع این ذخیره ها به آنان کمک نموده است تا بتوانند مشکل آب بیش از ۱۰ قریه را حل بسازند.

وی گفت:
" توزیع این ذخیره های آب به ما مردم مالدار و زراعت پیشه کمک کرده است تا بتوانیم زمین های زراعتی خود را آبیاری کنیم و همچنان آب های باران و سیلاب را هم ذخیره نمایم."

وی می‌گوید که اکثراً زارعین و باغداران در بلخ با کمبود آب زراعتی مواجه بوده و پیش از این به علت نبود آب کافی زراعتی به حاصلات شان صدمه وارد می‌شد.

این نخستین بار نیست که پروژه باغداری و مالداری زراعت در زون شمال کشور به ارزش بیش از سه میلیون دالر آمریکایی برای باغداران و زارعین سه ولایت شمالی کمک می‌کند، بلکه قبل از این نیز هزاران جریب باغ های زراعتی از سوی این پروژه در شمال کشور احداث گردیده است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG