لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

شریف روی کدام مسایل با رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه صحبت کرد؟


راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان در جریان سفر اش به کابل با رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه دیدار کرده است.

مقامات پاکستانی بخاطر اظهار همکاری با پروسه صلح افغانستان بارها به کابل آمده اند اما انتقاد این است که آمدن آنان تنها جنبه نمادین داشته و به تعهدات شان در این زمینه هرگز عمل نکرده اند.

مقامات افغان با اشاره به سفر امروز راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان به کابل ابراز امیدواری می کنند که این بار اسلام آباد به تعهدات اش عمل کرده و با پروسه صلح افغانستان واقعاً همکاری کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه پس از دیدار راحیل شریف با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به رادیو آزادی گفت که روابط دو کشور، پروسه صلح و قطع حمایت از مخالفان مسلح دولت شامل این گفتگوها بوده و تصامیم نیز اتخاذ شده است.

وی گفت:
" لوی درستیز اردوی پاکستان با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان ملاقات های داشت و در این گفتگوها روی مسایل دو جانبه صحبت گردید.
طبعاً مسایلی که برای افغانستان اهمیت دارد پروسه صلح و قطع شدن حمایت از مخالفان مسلح دولت است.
در این مورد گفتگوهای صورت گرفته و تا جای مثبت هم بوده است."

آقای فیصل در مورد تصامیم اتخاذ شده از سوی مقامات افغان و لوی درستیز اردوی پاکستان جزئیات ارائه نکرد، اما تأکید نمود که برای حکومت افغانستان نتایج این گفتگوها مهم می باشد.

پس از به میان آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان این سومین سفر راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان به کابل است.

راحیل شریف دو بار قبل از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان مسلح که منجبر به لغو مرحله دوم گفتگوهای صلح و تیره گی روابط میان کابل و اسلام آباد گردید به افغانستان آمده بود.

پس از اشتراک رئیس جمهور غنی در کنفرانس کشورهای قلب آسیا و تعهد اسلام آباد برای ار سرگیری گفتگوهای صلح با طالبان مسلح این سومین سفر اوست که به کابل انجام می شود.

در این حال روزنامه تربیون پاکستان از قول عاصم بجوا سخنگوی اردوی پاکستان گزارش داده است که این سفر راحیل شریف به کابل یک روزه بوده و مسایل سرحدی میان دو کشور و پروسه صلح از اجندای اصلی گفتگوهای وی با مقامات افغان است.

از سوی هم اعضای شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می کنند که این گفتگوها نتیجه لازم در قبال داشته باشد.

عزیزالله دین محمد عضو این شورا و رئیس هیئت مذاکره کننده در دور اول گفتگوهای صلح با طالبان در این باره به رادیو آزادی گفت:

" ما یقین داریم که به اساس مذاکراتی که در حاشیه کنفرانس کشورهای قلب آسیا به گونه چند جانبه در اسلام آباد صورت گرفته بود این مذاکرات نتیجه خیز باشد.
امریکا و چین در نشست گفتگوهای صلح به حیث ناظر حضور خواهند داشت، راحیل شریف این بار به مقامات افغان اطمینان می دهد که کشورش این بار جدی عمل خواهد کرد."

از سوی هم یک منبع در شورای امنیت ملی افغانستان می گوید که رئیس جمهور غنی و آقای عبدالله در مورد تعهدات پاکستان مبنی بر فراهم سازی زمینه گفتگوهای صلح و مبارزه در برابر طالبانی که صلح نمی خواهند با راحیل شریف گفتگو کرده اند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG