لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

سه صد منزل مسکونی در اثر زلزله در بدخشان تخریب شده اند


در این اواخر افغانستان و برخی از کشورهای همسایه شاهد زلزله بی سابقه و نیرومند بوده که مرکز آن در ولایت بدخشان گفته شده است.

زلزلهء که شب گذشته به قدرت ۶.۲ درجهء ریشتر در عُمق ۲۰۳ کیلومتری زمین رُخداد مرکز اش در قریه تیزاب ولسوالی زیباک بدخشان خوانده شده است.

زلزله شدید که در ماه اکتوبر سال روان به قدرت ۷.۵ درجهء ریشتر رُخداد، مرکز آن در ولسوالی جرم ولایت بدخشان خوانده شده بود.

احمد نوید فروتن سخنگوی مقام ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که بر اساس راپورهای نهادهای مختلف و تماس‌های تلیفونی با مسئولان ولسوالی‌های بدخشان، زلزلهء شب شنبه تلفات جانی در پی نداشته، اما در دو ولسوالی این ولایت خسارات مالی به مردم وارد گردیده است.

بر بنیاد گفته‌های فروتن، در ولسوالی‌های بهارک و زیباک نزدیک به ۳۰۰ منزل مسکونی تخریب شده و تعداد مواشی مردم نیز تلف گردیده است.

آقای فروتن اضافه گفت:

" متأسفانه در ولسوالی بهارک در قریه دو پُل به تعداد ۲۰ باب منزل مسکونی کاملاً تخریب شده و به تعداد ۲۳۰ باب منزل مسکونی قسماً تخریب گردیده و ۱۵ رأس مواشی نیز تلف شده است، اما تلفاتی جانی در پی نداشته و همچنان در ولسوالی زیباک ۳۴ خانه در قریه دشت رباط تخریب شده و تلفاتی جانی در پی نداشته."

با این حال سید عبدالله همایون دهقان رئیس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که ارقام ارائه شده البته ارقام ابتدایی می‌باشد، اما در زمینه جمع آوری ارقام دقیق به برخی از ولسوالی‌ها تیم‌های سروی اعزام شده اند و پس از راپور دهی آنان به خانواده‌های متضرر کمک‌های خوراکی و غیر خوراکی توزیع خواهد شد.

آقای همایون می‌گوید که از ناحیه مواد اولیه کدام مشکلی وجود ندارد و به اندازه کافی مواد در اختیار دارند.

وی گفت:

" به‌خاطر حقیقت یابی یک تیم توظیف شده است که ساحات مکمل را مورد سروی قرار بدهد و ارقام و آمار دقیق را ارائه بکند تا اینکه رسیده گی شود. ما امکانات کافی در اختیار داریم."

اما آقای همایون افزود، که راه‌های مواصلاتی برخی از ولسوالی‌های بدخشان بنابر برفباری‌ سنگین مسدود بوده که این مسئله باعث کُندی کمک رسانی به برخی ولسوالی‌ها می‌شود.

زلزله که در ماه اکتوبر سال جاری رُخداد در اثر آن در سطح ولایت بدخشان نزدیک به سه هزار منزل مسکونی تخریب گردیده بود و همچنان بیش از ۶۰ تن به شمول اطفال، زنان و مردان کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی گردیده بودند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG