لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

حکیمی: عواید امسال در مقایسه به ۱۳ سال گذشته بی سابقه بوده است


اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

وزارت مالیه افغانستان می گوید که در بخش جمع آوری عواید داخلی امسال بالاتر از هدف تعین شده کار صورت گرفته و عواید بدست آمده در مقایسه به ۱۳ سال گذشته بی سابقه بوده است.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری گفت که برای حکومت این کشور امسال ۱۱۴ میلیارد افغانی گرد آوری عواید هدف تعیین شده بود اما آنان توانستند که امسال از هدف تعیین شده شش درصد بیشتر عواید جمع آوری کنند.

وی گفت:

" همکاران ما در داخل وزارت و ادارات دیگر توانستند که در حدود ۱۲۰ اعشاریه ۷۵ میلیارد افغانی جمع آوری کنند، به اطمینان گفته می توانیم که در طول ۱۳ سال گذشته به این مبلغ هیچ جمع آوری صورت نگرفته است."

آقای حکیمی می گوید که حکومت افغانستان برای رسیدن به این هدف با جامعه جهانی تعهد کرده بود که اکنون با جمع آوری عواید داخلی بیشتر از صندوق بین المللی پول ۷۵ میلیون دالر انعام بدست خواهند آورد.

وزارت مالیه افغانستان جمع آوری مالیات از نزد مالیه دهنده گان، تغییرات در گمرکات، اجرای به موقع تعرفه های زراعتی، افزایش محصول مواد سوختی، خدمات مخابراتی و امثال آنرا دلیل عمده افزایش عواید داخلی در سال جاری می خواند.

این در حالیست که پیش از این بلند ترین رقم عواید داخلی در سال ۱۳۹۲ گزارش شده بود که مقدار آن به ۱۰۹ میلیارد افغانی می رسید.

براساس معلومات وزارت مالیه افغانستان، بیش از ۵۵ میلیارد افغانی از مجموع ۱۲۰ اعشاره ۷۵ میلیارد از طریق گمرکات و متباقی عواید از وزارت خانه ها، مستوفیت ها و ریاست های مرکزی بدست آمده است.

کارشناسان اقتصادی افغان، رقم جمع آوری شده را با در نظرداشت شرایط موجود اندک خوانده می گویند که عواید داخلی این کشور امسال باید به ۲۰۰ میلیارد افغانی می رسید.

عبدالله واحدیار یکتن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که هنوز هم به دلیل موجودیت فساد اداری در گمرکات کشور میلیارد ها افغانی حیف و میل می گردد.

وی افزود:

" ۱۲۰ میلیارد افغانی که جمع شده هنوز هم کافی نیست برای این مملکت کم از کم باید ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد افغانی عواید ما می رسید زیرا افغانستان از جمله کشورهای است که واردات آن به تناسب صادرات آن خیلی زیاد است، در واردات باید عواید داخلی ما بیشتر باشد، بسیار مشکل خواهد بود که جامعه بین المللی را قناعت بدهد به این دستآورد ناچیزی که دارند."

آقای واحدیار می گوید که حکومت باید با افزایش رقم عواید داخلی، خدمات بهتری را نیز به مردم ارائه کند تا آنان نسبت به مفاد پرداخت مالیات و مصرف شفاف آن مطمئین شوند.

در افغانستان سال مالی به تاریخ ۳۰ ماه قوس به پایان می رسد و حکومت بودجه سال آینده مالی این کشور را تهیه می کند و این بودجه برای سال ۱۳۹۵، ۴۶۱ میلیارد افغانی پیشنهاد شده است.

حکومت وحدت ملی تلاش می ورزد تا از طریق عواید داخلی بودجه ملی این کشور را تدارک کند، در حالی که تا هنوز مقدار بیشتری این بودجه از کمک های بین المللی تهیه می گردد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG