لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

روابط طالبان با روسیه، نشانهء آغاز جنگ نو در افغانستان


برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند، ارتباط گرفتن مقامات روسیه با طالبان از یک سو مداخله در امور افغانستان بوده و از طرف دیگر نشانه آغاز یک جنگ وسیع میان امریکا و روسیه در این کشور است.

شماری از اعضای ولسی جرگه به روز شنبه در نشست عمومی این جرگه گفتند، اگر حکومت افغانستان در برابر این اظهارات مقامات روسی سکوت اختیار کند، افغانستان با سرنوشت سوریه روبرو خواهد شد.

پس از ابراز نگرانی اعضای این جرگه عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه به کمیسیون روابط خارجی وظیفه سپرده تا این موضوع را با مقامات وزارت خارجه در میان بگذارد.

وی گفت:
" کمیسیون روابط بین المللی را مخاطب می‌سازیم در ارتباط به اظهارات نماینده روسیه و در پیوند به مذاکرات که با طالبان انجام دادند، طالبان دشمن مردم افغانستان هستند این موضوع را ما به کمیسیون وظیفه می‌دهیم که مقامات وزارت محترم خارجه را دعوت بکنند و این موضوع را با آنان در میان بگذارند."

اخیراً مقامات روسیه گفته اند که بخاطر احساس خطر از داعش و نگهداری کشور شان با طالبان در افغانستان ارتباط برقرار کرده اند.

آژانس خبری انتر فاکس روسیه از قول ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته است، مقامات روسیه بخاطر تبادله اطلاعات با طالبان ارتباط گرفته اند.

اما طالبان با نشر اعلامیهء ارتباط با مقامات روسی را به هدف سرکوب کردن داعش رد کرده می‌گویند برای سرکوب ساختن داعش ضرورت ندارند با روسیه تماس برقرار کنند.

در این حال یکتن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید، باید تلاش شود تا افغانستان به میدان جنگ قدرت های بزرگ جهان مبدل نشود.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید:

" گپ خوب این است تا حکومت ما بیدار شود و در مورد این موضوع به مردم گزارش بدهد که این گپ های روسیه تا کجا حقیقت دارد، دیگر توانایی تحمل جنگ میان دو قدرت را مردم افغانستان ندارد. جواب شان به مردم باید قاطع باشد، قسمی که معلوم بود این جنگ ها رقابتی است اما امروز از این جنگ ها پرده برداشته شد."

در عین حال خلیل الله شهید زاده یک عضو دیگر ولسی جرگه می‌گوید، بر قراری روابط روسیه با طالبان به نفع افغانستان نیست و این کشور را به میدان جنگ مبدل می‌سازد.

تا حالا معلوم نیست که مقامات وزارت خارجه افغانستان به این نگرانی های اعضای ولسی جرگه چه پاسخ خواهند داد، اما افغانستان پیش از این از روسیه خواسته است تا در مبارزه با تروریزم با این کشور کمک های نظامی انجام دهد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG