لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

حدود ۱۲ هزار تن برای انتخابات پارلمانی ایران ثبت نام کرده اند


حدودی ۱۲ هزار نفر در ایران خود را برای دهمین دور انتخابات مجلس (پارلمانی) ثبت نام کرده اند که در ماهفبروری برگزار می شود.

رسانه های رسمی ایران با بیان این مطلب گفتند که این اولین انتخابات، بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی در ایران است که بیشترین نفر خود را کاندید کرده اند.

تا آخر روز جمعه همانطوریکه محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات اعلان کرد، حدود یازده هزار تن برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند که این رقم در پایان روز به ۱۱۹۹۲ تن رسید.

وزارت داخله ایران گفت که شمار آنانی که تا ضرب الاجل روز جمعه برای ثبت نام مراجعه کرده اند، ۷۰ درصد بیش ازکاندیدانی هستند که در انتخابات گذشته در سال ۲۰۱۲ میلادی،خود را نامزد کرده بودند.

در انتخابات قبلی پارلمانی ایران در سال ۲۰۱۲ در حدود ۵ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

شمار زنان کاندید برای ۲۹۰ کرسی انتخابات بیست و ششم ماه فبروری مجلس ایران، ۱۱ درصد می باشد. کاندیدان زن درانتخابات گذشتهء ایران هشت درصد را تشکیل می داد.
در این انتخابات، کاندیدان پائین تر از سن پنجاه سال، شش درصدبیشتر است.

گفته می شود که تمام این کاندید ها باید از فلتر شورای نگهبان بگذرند و قرار است شمار کاندیدان بعد از ارزیابی این شورا کاهش یابند و فهرست نهایی کاندیدان انتخابات مجلس ایران در نهم ماه فبروری به نشر برسد.

شورای نگهبان در گذشته نام تمام کاندیدهای را که وفادار به رهبران اسلامی ایران نبودند، از فهرست خارج می کرد.

از سوی هم رایدهی برای پنجمین دور شورای خبره گان ایران نیز در همان روز برگزاری می شود.

مجلس خبره گان ایران کار آیت الله علی خامنی رهبر مذهبی ایران را نظارت می کند و مسئولیت دارد که بعد از فوت رهبر مذهبی وظیفه او را به پیش ببرد.

XS
SM
MD
LG