لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

هلمند: در درگیری شب گذشته در سنگین پیشرفت قابل ملاحظه صورت گرفت


در حالیکه گزارش های ضد و نقیض در مورد شکست و پیشرفت نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند به نشر رسیده است اما وزارت دفاع افغانستان می گوید که عملیات ها در این ولایت را گسترش داده است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز پنج شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت که شب گذشته نیرو های کوماندو در ولسوالی سنگین پیاده شده اند و عملیات در برخی ولسوالی های هلمند جریان دارد.

آقای وزیری می گوید در حال حاضر ولسوالی سنگین در تصرف نیرو های امنیتی قرار دارد اما حضور مخالفین مسلح را در برخی مناطق دیگر سنگین رد نمی کند: " در ولسوالی سنگین دیشب قطعات کوماندو پیاده شدند، قطعات ما در وضعیت خوب قرار دارد مورال شان قوی است و در آنجا تصفیه و تلاش جریان دارد و فعلاً جنگ شدید نیست ولسوالی سنگی در تصرف ما است، چون ولسوالی سنگین یک ولسوالی بزرگ است در برخی جا های آن مخالفین موجود است. "

قرار گزارش ها از دو ماه بدینسو در چندین ولسوالی ولایت هلمند جنگ شدت گرفته اما ولسوالی های سنگین و مارجه از مدت دوهفته به این طرف تحت تهدیدات بلند مخالفان مسلح دولت قرار دارد.

در این مدت گاه گاهی خبرهای از سقوط ولسوالی سنگین نیز مطرح شده است اما حکومت افغانستان به صورت کامل آوازه ها در مورد سقوط این ولسوالی را رد کرده است.

قبل از این مقامات محلی هلمند گفتند که در بسیاری از مناطق این ولایت درگیری شدت یافته و اگر حکومت مرکزی در این زمینه توجه نکند احتمال سقوط برخی ولسوالی های این ولایت وجود دارد.

اما روز چهارشنبه وزرای دفاع و داخله افغانستان گفتند که وضعیت در هلمند تحت کنترول بوده و نیروهای اضافی نیز به محل فرستاده شده اند.

در همین حال برخی از نماینده گان ولایت هلمند در ولسی جرگه گزارش پیشرفت ها در این ولایت را تایید کرده اما انتقاد میکنند که نیروهای کمکی در ساحه ناوقت رسیده اند.

نسیمه نیازی نماینده مردم این ولایت در ولسی جرگه در صحبت به رادیو آزادی گفت که ولسوالی سنگین از محاصره بیرون شده و فشار دولت در هلمند بالای مخالفان مسلح در حال افزایش است:

" در ولایت هلمند در ولسوالی سنگین چند روز جنگ بسیار شدید روان بود که در مجموع حکومت هم تلفات زیادی داشته، قوت های امنیتی کوماندو به کمک آنها رسیده و عملیات بسیار شدید را انجام دادند و تلفات بسیار سنگینی به طالبان هم وارد کرده اند، پولیس و اردوی ما در مشکلات و محاصره که قرار داشتند محاصره شکسته و عملیات بطرف طالبان بسیار شدید روان است. "

از سوی هم در حالیکه وزارت دفاع افغانستان میگوید تنها ولسوالی های باغران و و منطقه بارانچه هلمند از کنترول خارج میباشد خانم نیازی می گوید ولسوالی های بغران، نوزاد، موسی قلعه و واشیر در تصرف مخالفین مسلح دولت قرار دارد.

قبل از این مقامات اردوی ملی در محل گفتند که با رسیدن کمک ها از مرکز تلفات سنگین را به مخالفان مسلح وارد کرده اند و آنان را از این ولایت خواهند راند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG