لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

نارندرا مودی صدراعظم هند فردا جمعه به کابل میآید


کابل در حالی روز جمعه میزبان صدراعظم هند خواهد بود که نا امنی و چالش ها در افغانستان افزایش یافته و این کشور نیاز بیشتر به کمک های منطقه یی و جهانی دارد.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که نارندرا مودی در سفر اش به کابل چهار بال هلیکوپتری را که از سوی هند به افغانستان تعهد شده بود رسماً به حکومت این کشور تحویل خواهد داد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که صدراعظم هند در مراسم افتتاح ساختمان جدید شورای ملی افغانستان که به کمک مالی این کشور اعمار شده نیز اشتراک میکند:

" تعمیر جدید شورای ملی افغانستان را که به کمک هند اعمار گردیده است افتتاح کنند و پس از آن قرار است صدراعظم جمهوری هند چهار فروند هلیکوپتر را که به نیروهای اردوی ملی جمهوری افغانستان کمک شده است به رئیس اجراییه حکومت رسماً تحویل دهد، قرار است تعهدات جدید کشور دوست جمهوری هند برای کمک و همکاری با جمهوری اسلامی افغانستان نیز مورد بحث قرار گیرد. "

آقای مستغنی گفت که نارندرا مودی صدراعظم هند و هیئت همراهش در کنار دیدار با رئیس جمهور غنی با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز ملاقات میکند.

پس از انتخاب شدن نارندرا مودی به حیث صدراعظم هند، این نخستین سفر وی به کابل است.

موضوع کمک چهار هلیکوپتر نظامی از سوی هند با افغانستان حدود دو ماه قبل در جریان سفر محمد حنیف مشاور امنیت ملی افغانستان به هند مطرح شده بود.

همچنان ساختمان جدید شورای ملی که ۲۲۰ میلیون دالر هزینه برداشته به کمک مالی هند اعمار گردیده و گفته می شود که یکی از ساختمان های مجلل در سطح منطقه می باشد.

در این حال برخی از کارشناسان افغان از کمک های هند با افغانستان ستایش کرده می گویند که حکومت این کشور باید هند را به حیث متحد استراتیژیک اش در دراز مدت حفظ نماید.

روح الله امین یکی از این کار شناسان در مورد می گوید: " این یک مناسبت بسیار با اهمیت است ولی روابط هندوستان و افغانستان روابط بسیار با نوسان است یک حریف تاثیر میگذارد در این رابطه پاکستان است و افغانستان بسیار هنرمندانه نمیتواند رابطه اش را میان این دو کشور رقیب متوازن نگهدارد امیدوار هستم که ما به عنوان یک حکومت بتوانیم این سرمایه گذاری ها را گسترش دهیم و به نحو استراتیژیک در دراز مدت بتوانیم از هند به عنوان یک متحد در آوردن ثبات در منطقه استفاده بکنیم. "

هند پس از امریکا، بریتانیا، جاپان و جرمنی از کمک کننده های مهم با افغانستان بوده و حدود دو ملیارد دالر در چهارده سال گذشته در باز سازی این کشور به مصرف رسانده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG