لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۶

کابلوف: مسکو برای مبارزه با داعش، با طالبان رابطه برقرار کرده است


این نختسین باریست که یک دیپلومات ارشد روسی به طور رسمی از رابطهء مسکو با طالبان سخن میگوید.

ضمیر کابلوف، نمایندهء رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته است که مسکو برای تبادلهء اطلاعات با طالبان شبکه های ارتباطی را ایجاد کرده است.

او به خبرگزاری انترفکس گفته که در مبارزه با شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش، منافع روسیه و طالبان همخوانی دارد.

اما این رابطهء مستقیم مسکو با طالبان، ظاهراً برای کابل نا راحت کننده است، مخصوصاً برای وزارت دفاع افغانستان که همین اکنون در چندین جبهه با طالبان درگیر جنگ است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که رابطهء مستقیم هر کشور دیگر با گروه های تروریستی در افغانستان پذیرفتنی نیست.

در گذشته نیز گزارش های تائید ناشده از رابطهء احتمالی میان مسکو و طالبان به نشر رسیده که در واکنش، کابل گفته است رابطهء مستقیم کشور های دیگر با گروه های تند رو نقض حاکمیت ملی افغانستان است.

پس از سقوط حکومت داکتر نجیب الله، رابطهء دپلوماتیک بین کابل و مسکو به پیمانهء امروز گرم نبوده است، به حدی که انتظار میرود افغانستان از روسیه وسایل جنگی خریدادری کند.

ضمیر کابلوف نمایندهء رئیس جمهور روسیه به افغانستان به خبرگزاری انترفکس گفته است که مسکو آماده است به افغانستان سلاح بدهد، اما این کار را "با احتیاط" و به مثابهء یک معاملهء تجارتی انجام خواهد داد.

حالا که مسکو رابطهء مستقیم با طالبان را رسماً تائید میکند، روشن نیست که رابطه اش با حکومت افغانستان دچار چه سرنوشتی خواهد شد.

تا به حال دفتر رئیس جمهور، شورای امنیت ملی و وزارت خارجهء افغانستان درین باره چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG