لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

"باید در تشکیلات ملکی و نظامی هلمند اصلاحات لازم به میان آید"


در حالیکه میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح دولت در ولایت هلمند جنگ جریان دارد شبکه انکشاف و هماهنگی جوانان افغانستان می گوید، علت اصلی نا امنی و وضعیت موجود در هلمند مداخلات سیاسی و ضعف در ادارات ملکی و نظامی آن می باشد.

اعضای این شبکه روز چهارشنبه در نشستی در کابل تاکید کردند که باید در تشکیلات ملکی و نظامی این ولایت اصلاحات لازم به میان آید.

عنایت الله ناصر رئیس این شبکه گفت: " اداره محلی هلمند توانایی این را ندارد که یک اداره توانمند را ایجاد کند، مداخلات سیاسی باعث این می گردد که ادارات محلی انکشاف نکند، هلمندیان این را می خواهند که ادارات مسلکی شود و جلو مداخلات سیاسی گرفته شود. سکتور امنیتی هلمند به اصلاحات گسترده ضرورت دارد باید در سکتور امنیتی هلمند تغییرات بوجود بیاید، کسانیکه به غفلت وظیفوی متهم اند باید به محکمه کشانیده شوند. "

آقای ناصر همچنان گفت که قطعات نظم عامه و قول اردو باید در ولایت هلمند به فعالیت آغاز کند.

او تاکید کرد که هر چه زودتر هیئتی برای بررسی وضعیت جاری در هلمند گماشته شود تا مشکلات نظامی و ملکی روشن شده و اقدامات لازم برای حل آن صورت گیرد.

آنان گفتند که جنگ در هلمند تحمیل شده می باشد و باشنده گان هلمند حاضر هستند تا با همکاری حکومت جلو مخالفین مسلح را بگیرند.

کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند در این نشست گفت که چهار ولسوالی این ولایت تحت کنترول طالبان است و جنگ به سرعت به لشکرگاه مرکز این ولایت نزدیک میشود.

او از حکومت خواست تا در مقابل مخالفین از جدیت کامل کار بگیرد.

او همچنان گفت که در نتیجه جنگ در هلمند ده ها خانواده بیجا شده اند و ارگانهای مربوط باید به حل این مشکل بپردازند.

در اخیر این نشست قطعنامه هم به خوانش گرفته شد که در آن روی اکمالات پولیس و اردوی ملی و پُرکردن خلا های این نیروها تاکید شده است.

در این حال معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که برای بهتر شدن وضعیت در هلمند تلاشها ادامه دارد: " من نمی گویم که مشکل وجود ندارد، سرو صدا های بسیاری وجود دارد ولی این جنگ است و در جنگ هم پیشروی و هم عقب نشینی وجود دارد، مشکلات بوجود می آید اما به این معنا نیست که خدا نخواسته در آنجا تغییراتی بوجود خواهد آمد که با عث تشویش مردم و یا باعث این گردد که خدا نخواسته در هلمند چنان یک وضعیت بوجود بیاید که قابل مدیریت و انسجام نباشد. "

هلمند از ولایات نا امن بشمار می رود، در عین حال بعضی ولسوالی های این ولایت گاهی بدست نیروهای حکومتی و گاهی بدست مخالفین مسلح می افتد.

اما این تنها ولایت هلمند نیست که مخالفین در آن آتش جنگ را شعله ور ساخته اند و برخی مناطق آنرا تصرف کرده اند بلکه در برخی ولایات دیگر افغانستان نیز درگیری ها ادامه دارد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG