لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

آذربایجان تلاش می‎کند تا کار ایجاد راه ابریشم جدید نهایی شود


رئیس جمهور آذربایجان الهام علییف می گوید که کشورش می خواهد تا در زمینه اجرای پروژه های زیربنایی، ارتباطات و خط آهن با افغانستان همکاری کند.

آقای علییف ضمن ابراز آماده گی کشورش برای همکاری با افغانستان در راستای تطبیق پروژه های زیربنایی، ارتباطات و خط آهن گفت که آذربایجان تلاش می کند تا کار ایجاد راه ابریشم جدید که آسیا را از طریق ارمنستان، آذربایجان و ترکیه به اروپا وصل می سازد، نهایی شود.

در خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به اینکه روسای جمهور دو کشور در مورد گسترش روابط میان کابل و باکو صحبت کردند، آمده است که الهام علییف در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی همچنان گفت که افغانستان یک شریک مهم آذربایجان است.

آقای علییف وعده سپرده است که با افغانستان در راستای جذب بیشتر محصلین افغان در بخش های ملکی، پولیس، امنیت، مبارزه با حوادث طبیعی، دیپلوماسی و انرژی نیز همکاری خواهند کرد.

در همین حال رئیس جمهور افغانستان خواهان تبادله تجارب میان افغانستان و آذربایجان در سکتور های معادن، تجارت، انرژی و برق و نساجی شده است.

در مقابل آقای علییف گفته است که در بخش امضای قرارداد های بزرگ منابع طبیعی، زراعت و کار مشترک با سکتور خصوصی تجارب و معلومات خود را با دولت و سکتور خصوصی این کشور شریک خواهد نمود.

محمد اشرف غنی از نقش آذربایجان در مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان سپاسگذاری کرده و گفته است که از همکاری آن کشور در زمینه مبارزه با تروریزم استقبال می کند.

به دنبال دیدار روسای جمهور افغانستان و آذربایجان، دو موافقتنامۀ همکاری میان دو کشور امضأ شد.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان گفته شده است که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این کشور و سلیم مسلم اوف وزیر کار و مصئونیت اجتماعی آذربایجان نیز توافقنامه همکاری بین وزارت های کار و امور اجمتاعی دو کشور را در زمینه مصئونیت اجتماعی و استخدام امضأ کردند.

در همین حال سلطان احمد بهین مسئول ریاست سوم سیاسی وزارت خارجه افغانستان و عارف ال شانوف رئیس شرکت سهامی نشراتی رادیو – تلویزیون آذربایجان موافقتنامه همکاری میان رادیو- تلویزیون های ملی دو کشور را در بخش های مختلف از جمله تبادله برنامه های مستند علمی و سیاحتی به امضأ رسانیدند.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در رأس یک هیات بلند پایه دولتی پیش از ظهر امروز در یک سفر رسمی عازم باکو، پایتخت آذربایجان شد.

XS
SM
MD
LG