لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

بزرگان اقوام مختلف حمایت شانرا از پروژه تاپی اعلام کردند


با آنکه حکومت افغانستان از تامین امنیت پروژه تاپی اطمینان میدهد، اما وزارت سرحدات، اقوام و قبایل از اقوام موجود در کشور می خواهد که در زمینه تطبیق این پروژه با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

به همین مناسبت روز سه شنبه نشستی با اشتراک بزرگان اقوام مختلف در شهر کابل راه اندازی شد.

گلاب منگل وزیر سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان می گوید، تطبیق این پروژه سبب ثبات و انکشاف اقتصادی در کشور می شود و تمام اقوام باید از آن حمایت کنند.

وی گفت:

"قانون تفاهمنامه ملی، سیاسی و اقتصادی کشور حیثیت پل را در نشست ترکیبی ولسی دارد، هدف ما اینست که در کنار نیرو های نظامی این پروژه ها را به کامیابی برسانیم، ما به مردم خود اطمینان می دهیم که این پروژه ملکیت مردم است و مردم حق نگهداری آنرا دارند."

کار پروژه تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می دهد هفته گذشته در ترکمنستان میان رهبران چهار کشور به امضا رسید.

مقامات وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می گویند، طول این پایپ لاین ۱۸۰۰ کیلومتر است که تقریباً ۷۵۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان می گذرد.

مقامات همچنان می گویند، هزینه این پروژه حدود ده میلیارد دالر است که از سوی بانک آسیایی تمویل می گردد و قرار است این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تکمیل گردد.

با آغاز کار این پروژه که از ولایات هرات، فراه و کندهار می گذرد برای هزاران افغان زمینه کار مساعد می گردد و سالانه حدود چهار صد میلیون دالر افغانستان از آن حق ترانزیت بدست میآورد.

از سوی هم بزرگان قومی که در این نشست حضور داشتند تعهد کردند که بخاطر تطبیق کار این پروژه همکاری خواهند کرد.

عبدالکریم افضلی عضو شورای قومی ولایت فراه گفت:

"اگر کدام وقت در افغانستان حالتی بیاید که به فایده مردم باشد تمام مردم از آن حمایت می کند، برای حمایت مردم فراه حاضر هستند، من برای شما اطمینان می دهم که مردم فراه این را می دانند که این پروژه فقط مال مردم فراه نیست اما حمایت از آن در خاک و ساحه ولایت فراه وظیفه این مردم است."

عبدالله رئیس شورای قومی ولایت هرات در مورد گفت:

" بنده هم به نمایندگی از شورای سراسری مردم هرات حمایت صد در صدی خود را به معنای وسیع کلمه از این پروژه را اعلام می داریم و ما باور داریم که بدون شک اجرای این پروژه برای ایجاد شغل برای تعدادی کثیری از هموطنان ما می گردد."

مقامات افغان این پروژه را برای ثبات در منطقه مهم خوانده می گویند که با آغاز کار آن ارتباطات اقتصادی و تجارتی در منطقه گسترش یافته و یک راه مهم تجارتی میان افغانستان و آسیای مرکزیِ ایجاد می شود.

اعضای شوراهای قومی از حکومت افغانستان می خواهند که برای تطبیق این پروژه پالیسی درست را طرح کرده و ظرفیت های لازم را ایجاد کند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG