لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

"اگر نیروهای اضافی به هلمند فرستاده نشود، این ولایت سقوط میکند"


سه ماه پس از سقوط موقت شهر کندز حالا نگرانی های مطرح می شود که اگر به وضعیت در ولایت هلمند رسیدگی لازم صورت نگیرد این ولایت نیز به سرنوشت شهر کندز روبرو خواهد شد.

شورای ولایتی هلمند می گوید که مخالفان مسلح دولت در این ولایت حملات گسترده را آغاز کرده اند و شماری از ولسوالی های این ولایت با تهدید جدی و حتی خطر سقوط مواجه است.

کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که اگر نیروهای اضافی به این ولایت فرستاده نشود ممکن هلمند در تصرف مخالفان مسلح دولت قرار گیرد:

وی گفت:

" همین اکنون در پنج ولسوالی و در حوزه چهارم شهر لشکرگاه مرکز هلمند جنگ ادامه دارد و نتیجه این درگیری ها همه روز بدتر می شود.

اگر مخالفان مسلح دولت بیشتر از این پیشرفت کنند بدون شک ولسوالی های دیگر هلمند و حتی لشکرگاه مرکز این ولایت نیز سقوط خواهد کرد."

خانشین، موسی قلعه، نوزاد، مارجه و سنگین از ولسوالی های است که به گفته شورای ولایتی هلمند همین اکنون در آن جنگ شدید میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح ادامه دارد.

محمد جان رسولیار معاون والی هلمند روز گذشته گفت که به جز از مراکز نیروهای اردوی ملی تمام ساحات ولسوالی سنگین از سوی طالبان مسلح تصرف شده است.

هلمند یکی از ولایات ناامن افغانستان به شمار میرود که کشت کوکنار در آن زیاد بوده و با ایران و پاکستان هم سرحد است.

معاون والی هلمند پیش از این در نامهء سرگشاده به رئیس جمهور غنی گفته است که وضعیت در این ولایت وخیم بوده و اگر این ولایت بدست طالبان مسلح سقوط کند، باز پس گیری آن ناممکن خواهد بود.

اما وزارت دفاع افغانستان نگرانی ها در مورد سقوط احتمالی ولایت هلمند را رد می کند و می گوید که امکانات بیشتر و نیروهای تازه نفس به این ولایت فرستاده شده اند.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز نیروهای مسلح افغانستان روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که وضعیت در هلمند تحت کنترول بوده و بازار ولسوالی سنگین در تصرف نیروهای امنیتی است:

وی افزود:

" جنگ فعلاً تحت کنترول است و اکمالات از طریق هوا صورت گرفته است و روحیه نیروهای امنیتی ما بلند است.

ما تلاش می کنیم تا فعالیت های را انجام دهیم که سهولت ها و تغییرات بیشتر را در وضعیت بوجود آوریم.

نیروهای کماندو توسط هیلیکوپترها در سنگین پیاده شده اند و فعلاً آنان در ولسوالی و بازار ولسوالی حاکم هستند."

از سوی هم نیروهای ماموریت حمایت قاطع می گویند که جنگ هلمند از سوی نیروهای امنیتی افغان به پیش برده می شود و آنان نقش حمایت و مشوره دهی را به عهده دارند.

مایکل لاهورن سخنگوی این نیروها به رادیو آزادی گفت:

" نیروهای ماموریت حمایت قاطع مانند همیشه نقش آموزش دهی،مشوره دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغان را برعهده دارد و جنگ درهلمند را نیروهای امنیتی افغان به پیش می برند.

ضعف دربرخی نقاط دیده میشود اما درمجموع فعالیت های نیروهای امنیتی افغان قناعت بخش است،تمرکز ما در زمینه کمک با قول اردو و تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان است."

وزارت دفاع بریتانیا نیز گفته است که یک گروهی از نیروهای این کشور به هدف حمایت و آموزش دهی نیروهای امنیتی افغان به مرکز نظامی شورابک در ولایت هلمند رسیده است.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که در جنگ ولایت هلمند بر علاوه طالبان افغان، جنگجویان چیچینی، یغور، عرب و پاکستانی نیز شامل هستند و تلاش دارند تا این ولایت را به مرکز فعالیت های شان مبدل سازند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG