لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

هایسم: افغانستان نیاز دارد تا راه حل سیاسی صلح را جستجو کند


نمایندهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید، تنها یک توافق که براساس آن افغانان بتوانند به طور صلح آمیز زندگی کنند، یک راه حل برای ثبات این کشور است.

نیکولاس هایسم، دیروز در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در شهر نیویارک که در باره وضعیت افغانستان اختصاص یافته بود، صحبت می کرد، گفت:

" افغانستان نیاز دارد تا راه حل سیاسی صلح را جستجو کند. جنگ از یک سو، بحران ایجاد می کند و از سوی دیگر، راه تلاش برای پیشرفت های سیاسی و اقتصادی را می بندد که می تواند ثبات را تامین کند. "

نیکولاس هایسم رئیس دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در ادامه صحبت خود تاکید کرد که به حمایت اش از حکومت افغانستان ادامه می دهد و تلاش به خرچ خواهد داد تا در گفتگو های صلح با طالبان، حقوق بشر، رساندن کمک های بشری به مردم افغانستان و مشارکت سیاسی، ضمانت شود.

نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان افزود که حکومت در سال ۲۰۱۶ میلادی موثریت عمل خود را به افغانان و موسساتی بین المللی کمک کننده ثابت کند که به کمک های مالی و تخنیکی آنها متکی است:

" جامعه جهانی در سال ۲۰۱۶ میلادی در بارهء چگونگی کمک شان به افغانستان تصمیم جدی بگیرد. کشور های عضو ناتو نشستی را در وارسا برگزار می کنند و در مورد تعهد چهار سالهء شان فیصله می کنند. نماینده گان کشور های کمک کننده در بروکسل جلسه دایر می کنند تا در مورد چگونگی همکاری های ملکی با افغانستان را، تصمیم بگیرند. "

نماینده بانکی مون برای افغانستان اضافه کرد، کشورهای کمک کننده باید اطمینان داشته باشند که کمک آنها به افغانستان بیجا مصرف نمی شود و تاثیراتی مشخصی را وارد خواهند کرد.

به گفتهء وی افغانستان باید این مطلب را مشخص سازد که جلو فساد اداری را می گیرد و در حکومت اصلاحات ضروری را وارد می کند تا جلو فرار جوانان افغان به دیگر کشور ها گرفته شود.

نیکولاس هایسم دیروز در اجلاس شورای امنیت که در مورد گزارش بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد اختصاص یافته بود، سخنرانی می کرد، از آماده گی حکومت برای گفتگوهای صلح با طالبان ستایش کرد.

آقای هایسم گفت، فقر و بیکاری در افغانستان به اوج آن رسیده و در این کشور علیه فساد اداری باید مبارزه جدی صورت گیرد. او گفت، بخاطر کاهش نیرو های بین المللی از افغانستان، نیرو های امنیتی این کشور، نسبت هر زمان دیگر تحت فشار قرار دارند.

رئیس دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان گفت، فشار جنگ بالای افغانان ملکی بوده و تلفات غیرنظامیان نسبت به قبل افزایش یافته و شمار زیادی مردم در نتیجه جنگ ها بیجا شده اند:

" تعدادی زیاد افغانان نسبت به آینده شان بی باور اند و شماری فکر می کنند که به خاطر امنیت، منفعت اقتصادی و کار به جز از رفتن به دیگر کشور ها کدام راه دیگری ندارند. "

نیکولاس هایسم که روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می کرد گفت که با وجود این همه مشکلات برای تامیین و حفظ ثبات در افغانستان پیشرفت های قابل ملاحظه نیز صورت گرفته است:

" بطور مثال، یکی از نشانه های پیشرفت این است که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی دور دوم و نهایی پیشنهادات خود را تکمیل کرده و به حکومت سپرده است و من تکمیل این روند را انتظار دارم که در نتیجه آن تاریخ برگزاری انتخابات تعین شده و باور مردم به روند دیموکراتیک و نهاد های انتخاباتی بیشتر می شود. "

رئیس دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کرد که باید روحیه نیرو های امنیتی افغان تقویت یابند، امور اداره از فساد پاک شود و جامعه بین المللی باید در ایجاد و تقویت نیروهای هوایی افغان، همکاری کند.

XS
SM
MD
LG