لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

اهمیت سفر رئیس جمهور افغانستان به آذربایجان


اعضای ولسی جرگه و کارشناسان اقتصادی سفر رئیس جمهور به آذربایجان را مهم خوانده می گویند، زمانی این سفر مفید واقع خواهد شد که آذربایجان همکاری هایش را در بخش های مختلف با افغانستان آغاز کند.

رئیس جمهور افغانستان این بار برای بهبود همکاری های اقتصادی و گسترش روابط دو جانبه روز سه شنبه به آذربایجان سفر می کند.

ولسی جرگه و کارشناسان افغان ابراز امیدواری می کنند که رئیس جمهور بتواند در این سفر همکاری های اقتصادی آذربایجان را که یک کشور غنی از نفت و گاز است جلب کرده و در مورد راه لاجورد پیشرفت های لازم داشته باشد.

محمد هاشم اورتاق نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی سفر رئیس جمهور افغانستان به آذربایجان را مثبت خوانده گفت، این کشور می تواند در بخش اقتصاد و ترانزیت کشورهای منطقه را نزدیک سازد.

وی افزود:

"من فکر می کنم به خاطر همین اتصالات، انتقالات و ترانزیت آذربایجان ارزش و اهمیت خوبی دارد که برنامه طرح است از سوی شرکای منطقوی ما که راه لاجورد می تواند از طریق آذربایجان و استفاده از بحیره کسپین به راه لاجورد یک سلسله کارهای هم صورت گرفته و سفریکه رئیس جمهور با تیم خود به آذربایجان می رود فکر می کنم در آن محور های باشد که حتماً تعین کننده است و خیلی برای وضعیت کشور ما خوب است."

آقای اورتاق افزود که از یک سال به اینسو نماینده گی سیاسی افغانستان در آذربایجان ایجاد شده و تاکنون این کشور در مورد افغانستان ابراز بدبینی نکرده بلکه برعکس در برخی موارد آشکار ساخته که برای همکاری آماده است.

عبدالستار درزآبی نماینده مردم جوزجان در ولسی جرگه هم آذربایجان را یک کشور غنی از تیل و گاز می خواند و می گوید که حکومت با پلان های خوب می تواند همکاری های این کشور را جلب کند.

وی گفت:

"آذربایجان هم یکی از کشورهای غنی نفت و گاز است و از نگاه زراعت هم یک کشور پیشرفته است و همچنان همکاری های منطقوی را اگر در نظر بگیریم با ما می تواند یک همکار خوب باشد و پلان ها و اجندای که ریاست جمهوری به سفر آذربایجان دارد به منفعت ملی افغانستان تمام خواهد شد."

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در مورد این سفر می گوید که محمد اشرف غنی تفاهمنامه های اقتصادی را با رهبران این کشور امضا کرده و تلاش خواهد کرد تا برای خودکفایی افغانستان همکاری این کشور را جلب کند.

با آنکه بشمول ترکمنستان و ازبیکستان، برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه با افغانستان روابط اقتصادی دارند اما همکاری آذربایجان با افغانستان تاکنون سابقه نداشته است.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی تأکید می ورزند که آذربایجان مانند سایر کشورهای ثروتمند منطقه با افغانستان همکاری کرده نمی تواند اما با آنهم امید است تا در برخی موارد آذربایجان این کشور را همکاری کند.

سیف الدین سیحون استاد پوهنتون کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در چهارچوب همکاری های ایکو میتوانند که همکاری کنند، در زمینه های تجارت، تبادله کالا، مثلاً توریزم، جهان گردی و همچنان مسایل مساعدت های که افغانستان نیازمند آنها است، اگر آذربایجان هم به افغانستان حد اقل کمک کند در زمینه آموزشی، بورس های تحصیلی، اما انتطارات از کشورهای مانند آذربایجان یک اندازه ساده پنداری است."

آقای سیحون گفت که اگر هدف از این سفر به آذربایجان توقع همکاری فقط در ایجاد راه لاجورد باشد، راه بدیل آن که ایران است نیز وجود دارد که به گفته وی از یکسو دسترسی به آن آسان است و از طرف دیگر آن کشور آماده همکاری در این بخش است.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG