لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

مجاهد: هنوزهم امید آغاز گفتگوهای صلح با طالبان موجود است


مولوی عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان
مولوی عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان

در حالیکه نشانه های از آغاز دوباره مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان به نظر نمی رسد، سرپرست شورای عالی صلح افغانستان می گوید هنوز هم امیدوارِ از سرگیری گفتگوهای صلح است.

مولوی عبدالحکیم مجاهد در صحبت با رادیو آزادی در اشاره به اهمیت پایپلاین گاز تاپی گفت، این پروژه نقش مهمی را در ایجاد ثبات در منطقه بازی خواهد کرد.

وی گفت:

"ثبات سیاسی نه تنها به نفع افغانستان بلکه به منفعت کشورهای منطقه نیز می باشد. مخصوصاً در چنین حالتی که پروژه تاپی گشایش میابد، این پروژه امیدهای زیادی را به مردم افغانستان آورده است زیرا همین روابط اقتصادی است که کشورهای منطقه را برای همیش با هم وصل می کند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز دیروز در مورد پروژه تاپی بیاناتی داشته گفت که افغانها در بخش اقتصادی به اجماع رسیده اند. وی پیشرفت اقتصادی را اصل حیاتی برای ثبات در افغانستان خوانده و در جریان جلسه حمایت از پروژه تاپی گفت:

"در موضوع اقتصادی امروز در افغانستان یک اجماع بزرگ موجود است. این اجماع اقتصادی چیست؟ مردم ما با یک دیدگاه نو آمده اند. دیدگاه مردم ما این است که پروژه های بزرگ ملی و منطقوی از حرف به عمل بیایند تا موجب تغییر سرتاسری شود."

رئیس جمهور غنی همچنان گفت، تا چند روز آینده سلسله از سفرها را آغاز می کند که در آن تقویت امنیت افغانستان در صدر آجندا قرار خواهد داشت.

سرپرست شورای عالی صلح افغانستان می گوید، به موفقیت مذاکرات صلح امیدوار است ولی عبدالحکیم مجاهد خواهان ورود اصلاحات در شورای عالی صلح نیز شده است.

وی گفت:

"ما امیدواریم و به مردم افغانستان هم اطمینان میدهیم که شورای عالی صلح تجربه کافی دارد. بناءً امیدواریم که رئیس جمهور غنی هم در این زمینه اقدام جدی کند و برای مذاکرات تغییرات و اصلاحاتی را در شورای صلح وارد کند و رهبری و میکانیزم جدیدی را ایجاد نماید."

با شرکت رئیس جمهور غنی در اجلاس قلب آسیا در اسلام آباد، امیدواری های برای از سرگیری مذاکرات صلح ایجاد شد ولی حملات در نزدیکی میدان هوایی کندهار در همان روز اجلاس قلب آسیا و حملات بعدی طالبان این امیدواری ها را کمرنگ ساخت.

مقامات افغان قبلاً گفته بودند که مذاکرات صلح تا چند هفته دیگر آغاز خواهد شد ولی کدام تاریخ دقیق برای آغاز آن ارایه نشده است.

XS
SM
MD
LG