لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

"برای عضویت در ائتلاف به رهبری عربستان باید شرایط افغانستان پذیرفته شود"


مسدود ساختن منابع تمویل تروریزم در منطقه و همکاری با نیروهای امنیتی افغان از خواست های اند که از سوی ولسی جرگه و کارشناسان سیاسی افغان برای پیوستن این کشور در ایتلاف با عربستان سعودی بگونه شرایط پیشنهاد می شود.

نذیر احمد احمدزی معاون دوم این جرگه روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت اگر حکومت افغانستان در ایتلاف ایجاد شده به رهبری عربستان سعودی برای مبارزه علیه تروریزم سهم میگیرد، باید این خواست ها از سوی عربستان و دیگر کشور عضو این ایتلاف پذیرفته شود.

وی گفت که اگر از این خواست های حکومت افغانستان حمایت صورت گیرد همه افغانها از عضویت این کشور در ایتلاف به رهبری عربستان سعودی استقبال خواهند کرد:

" باید ایجاد ایتلاف واقعی باشد و مبنی بر حقایق اقدام کند بخصوص برای افغانستان. از کشور های که در آنجا تروریزم آموزش دیده و به افغانستان میایند از آن جلوگیری شود و همچنان قوای هوایی افغانستان تقویت شود چون ما به قوای هوایی نیاز داریم و کوشش ما این باشد تا توجه بیشتر کنیم تا در کشور های که تروریزم تمویل می شود جلو تمویل شان گرفته شود و برای قوای هوایی ما خواهان نیرو شویم. "

ولسی جرگه افغانستان در حالی از این شرایط حرف میزند که حکومت این کشور تا کنون در رابطه به عضویت در ایتلاف به رهبری عربستان سعودی برای مبارزه علیه تروریزم چیزی نگفته است.

یک منبع حکومتی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که قرار است تا روز سه شنبه آینده در نشست شورای امنیت در رابطه به خواست عربستان مبنی بر پیوستن حکومت افغانستان در این ایتلاف بحث شود.

این منبع حکومتی افزود که جزئیات در رابطه به ایتلاف به رهبری عربستان سعودی برای مبارزه علیه تروریزم روشن نیست و حکومت افغانستان پس از دقت کامل در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.

با آنکه حکومت افغانستان از چند سال به اینسو در چندین سازمان ها و ایتلاف های مهم عضویت داشته است اما تا کنون مشخص نیست که عضویت آن در ایتلاف به رهبری عربستان سعودی برای مبارزه علیه تروریزم و داعش چقدر تاثیر گذار تمام خواهد شد.

از سوی هم کارشناسان افغان تاکید دارند که حکومت افغانستان باید برای عضویت در این ایتلاف در جستجوی منافع ملی خود باشد.

داکتر کبیر رنجبر به رادیو آزادی گفت که برخی از شیخ های عرب از تروریزم حمایت می کنند و حکومت افغانستان برای عضویت در این ایتلاف خواهان این تضمین شود که منابع تمویل تروریزم مسدود شده و نیرو های امنیتی افغان نیز کمک های لازم را بدست میارود:

" شرایط اساسی عضویت در این ایتلاف باید تعهد همین کشور های ایتلاف شده باشد که اینها منابع تمویل حلقات تروریستی را که در افغانستان فعال هستند آنها را مسدود سازند زیرا اکثر منابع که تروریزم از آن تمویل می شود یا دولت ها استند یا هم یک تعداد مردم های ثروتمند هستند که در عربستان سعودی، قطر و ترکیه و از قبیل همین کشور ها زیست دارند. "

آقای رنجبر افزود که حکومت افغانستان هر اقدام را در رابطه به عضویت در این ایتلاف باید با احتیاط انجام دهد چون به گفته وی عربستان سعودی در منطقه با سوریه و ایران مخالفت دارد و در صورت بی توجهی ممکن تضاد های را ایجاد کند.

عربستان سعودی چند روز پیش یک ایتلاف متشکل از ۳۴ کشور را اعلان کرد که هدف آن مبارزه علیه تروریزم خوانده شده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG