لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

ایالات متحده باید از کمک هایش با پاکستان نظارت دقیق داشته باشد


تعدادی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند، اگر از کمک های ایالات متحده امریکا با پاکستان بگونه درست نظارت صورت نگیرد ممکن این پول در حمایت از تروریزم به مصرف برسد.

آنان میگویند که کمک های مالی ایالات متحده امریکا با پاکستان در بخش مبارزه با تروریزم در سال های گذشته به هدر رفته است.

عبدالقادر ځاځی عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی روی نظارت از نحوه مصرف کمکهای امریکا با پاکستان تاکید کرد:

" اگر حکومت امریکا با پاکستان و نظامیان آن کشور کمک می کند، باید از کمک هایش نظارت کند، که متاسفانه تا کنون کمک نکرده است، از پول که برای انجام عملیات ضد تروریستان در وزیرستان و خیبر پشتونخواه پرداخته شد اگر امریکا به شکل درست نظارت می کرد پس واقعاْ باید تا کنون شبکه حقانی و سایر شبکه های تروریستی باید تا کنون از بین میرفتند، ایالات متحده امریکا باید حساب یک، یک پول را بگیرد که در کجا به مصرف میرسد. "

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که در سفر یک مقام وزارت دفاع پاکستان به امریکا اخیراً ایالات متحده امریکا کمک های مالی اش را در بخش های نظامی، دفاعی و مبارزه با تروریزم با پاکستان تجدید کرده است.

در گزارش برخی رسانه های پاکستانی آمده که دو طرف از همکاری های دوجانبه امنیتی ابراز رضایت کرده اند و امریکا روی ادامه ارائه کمک هایش به هدف بلند بردن ظرفیت نیروهای امنیتی پاکستان تاکید کرده است.

پاکستان نیز تصریح کرده که عملیات جاری اش بر ضد تروریزم را به یک نتیجۀ منطقی خواهد رساند.

این درحالیست که حدود چهار روز قبل برخی از اعضای کانگرس ایالات متحده امریکا خواهان وضع تحریم ها بر سفر ها و دارایی های مقام های نظامی و استخبارات پاکستان شدند.

آنان گفتند که پاکستان در پانزده سال اخیر، ملیارد ها دالر را از ایالات متحده امریکا دریافت کرده اما به گفته سناتوران امریکایی مقام های نظامی و استخبارات پاکستان به پشتیبانی از گروه های تروریستی بخصوص طالبان و شبکه حقانی ادامه میدهند.

در این حال برخی از تحلیلگران سیاسی افغان می گویند که ایالات متحده امریکا باید از کمک های اش با پاکستان در بخش مبارزه با هراس افگنی در منطقه، ارزیابی دقیق داشته باشد.

محب الله شریف یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر اراده واقعی و ارزیابی وجود داشته باشد این کمک مالی می تواند برای رسیدن به اهداف ضد تروریزم در منطقه موثر باشد:

" در نهایت باید بتوانند که نتایج را که از پاکستان میخواهد بدست بیآورد واقعی و حقیقی باشد و بالاخره بلای تروریزم از منطقه چیده شود و به امنیت جهانی دنیا ممد و کمک کننده واقع شود، ایالات متحده امریکا نظر به سیستم و امکانات این توانایی را دارد، اما آیا پشت پرده این اراده سیاسی و واقعی در ایالات متحده امریکا وجود دارد؟ اصلاً موضوع به چگونگی این مساله مربوط است. "

در این حال نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که با وجود چالش ها پاکستان یک همکار مهم برای امریکا است و آن کشور نیاز به همکاری اسلام آباد دارد.

اما شماری از اعضای شورای ملی افغانستان میگویند که اسلام آباد همواره سیاست دوگانه را در امر مبارزه با تروریزم به پیش برده و به بهانه مبارزه با تروریزم از امریکا پول دریافت کرده است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG