لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

جامعه مدنی: تعیین اعضای "کمیته گزینش" غیر قانونی می‌باشد


با آنکه کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی اولین جلسه اش را روز پنج شنبه هفته گذشته برگزار کرد، اما مرکز هماهنگی جامعه مدنی این کمیته را غیر مشروع عنوان می‌کند.

برخی از اعضای این مرکز روز یک شنبه طی نشستی در کابل به خبرنگاران گفتند، نماینده های جامعه مدنی در این کمیته توسط اشخاص که از سوی برخی حلقات سیاسی حمایت می‌شوند بگونه سلیقوی تعین شده و نمی‌توانند از همه نهاد های جامعه مدنی نماینده‌گی کنند.

خان زمان امر خیل رئیس مرکز هماهنگی جامعه مدنی در مورد گفت: " این سه تن از سوی چند تن محدود که توسط برخی حلقات سیاسی حمایت می‌شوند معرفی شد و به کار آغاز کردند روند کمیته گزینش و همه پروسه آن برای ما غیر مشروع است و ما قبول نداریم تا زمان که نماینده های واقعی همه مردم در آن نباشد و اشخاص توسط میکانیزم درست و شفاف انتخاب نشوند. "

مرکز هماهنگی جامعه مدنی می‌گوید که حکومت برای انتخابات اعضای جامعه مدنی به سه آدرس مشخص یعنی اکسین، شبکه زنان و اتحادیه ژونالیستان مکتوب فرستاده و بر خلاف قانون در امور جامعه مدنی دخالت نموده است.

کمیته هفت نفری گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی روز چهار شنبه هفته گذشته اعلان شد که نعیم ایوب زاده، زرقا یفتلی و فهیم دشتی به نماینده‌گی از جامعه مدنی افغانستان در آن حضور دارند.

به اساس فرمان تقنینی رئیس جمهور برعلاوه سه تن از اعضای جامعه مدنی، یک تن از سوی شورای عالی ستره محکمه، یک تن از سوی کمیسیون خدمات اداری و ملکی، یک تن از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و یک تن دیگر از طرف کمیته نظارت بر قانون اساسی به این کمیسیون پیشنهاد شده اند.

طبق احکام قانون این کمیته مؤظف است تا افراد واجد شرایط را برای کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی کند.

در این حال جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجراییه حکومت می‌گوید، انتخابات که به هدف معرفی نماینده های نهاد های جامعه مدنی انجام شده سراسری بوده و هیچ گونه مداخله از سوی حکومت در آن صورت نگرفته است:

" انتخابات که میان جامعه مدنی صورت گرفته یک انتخابات سراسری بوده در این انتخابات نه حکومت نقش داشته و نه هم دولت بین خود نهاد های جامعه مدنی بوده و به اساس انتخابات که صورت گرفته سه نفر برای کمیته گزینش معرفی شده هیچگونه مداخله از سوی حکومت نبوده است. "

مرکز هماهنگی جامعه مدنی افغانستان می‌گوید که ۳۸۷ نهاد جامعه مدنی در افغانستان ثبت است و حکومت و جامعه جهانی باید به تمامی این نهاد ها توجه یک سان داشته باشند.

اعضای این مرکز تاکید می‌کنند که اگر به خواست های شان رسیده‌گی درست صورت نگیرد به اعتراضات شان همچنان ادامه داده و فیصله های کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی برای شان قابل قبول نخواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG