لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

پیشنهادات نهایی کميسیون اصلاحات انتخاباتی به حکومت ارایه می شود


صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی
صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گوید، مجموعۀ کامل پیشنهادات در مورد اصلاحات انتخاباتی شامل سه مورد که برای بررسی دوباره به کمیسیون رجعت داده شده بود، قرار است روز دوشنبه به حکومت افغانستان ارایه شود.

صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گوید، تغییر در نظام انتخاباتی، حوزه های انتخاباتی و ایجاد کمیته بنام شفافیت سه مورد پیشنهادی اند که رئیس جمهور اشرف غنی کار بیشتر بالای آن را از کمیسیون خواسته بود.

آقای توحیدی که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت:

"بستۀ نهایی هم در حالی آماده شدن است که ان شاء الله روز دوشنبه این بسته رسماً به حکومت سپرده خواهد شد."

آقای توحید افزود که کمیسیو ن اصلاحات انتخاباتی در پنج ماه که گذشت، تمام موارد اصلاحات انتخاباتی را تحت بررسی قرار داده با نخبه گان و کارشناسان سیاسی ملی و بین المللی و همچنان نهاد های مختلف ذیربط انتخاباتی که بیشتر نقش نظارتی را در انتخابات دارند، مشوره کرده است.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بسته نخست پیشنهادی را که جهت اصلاح نظام انتخاباتی شامل ده مورد بود، حدود سه ماه پیش به حکومت ارائه کرد و رئیس جمهور غنی از جمله هفت مورد آنرا تائید کرد و چندی پیش طی یک فرمان تقنینی تشکیل کمیتۀ گزینش را با داشتن هفت عضو، حکم داد.

با اینکه اعضای کمیته گزینش روز چهارشنبه اعلان شد، این کمیته وظیفه دارد تا پس از بررسی‌های لازم، افراد تازه را به جای کمیشنران برحال کمیسیون‌های انتخاباتی به رئیس جمهور پیشنهاد کند.

اما تا هنوز کمیسیون انتخابات با ایجاد کمیته گزینش مخالف است.

عبدالرحمن هوتکی معاون این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی بار دیگر مخالفت کمیسیون مستقل انتخابات را با ایجاد این کمیته ابراز کرده گفت که رئیس جمهور با ایجاد این کمیته قوانین را زیر پا می کند.

اما صدیق الله توحیدی در پاسخ به سوالی در این مورد گفت، هر فرمانی که از سوی رئیس جمهور امضاء و صادر می گردد تا زمانی که از سوی ولسی جرگه رد نگردد از تمام امتیازات قانونی برخودار است.

این در حالیست که ولسی جرگه افغانستان در اجلاس روز شنبه از تشکیل کمیته گزینش انتقاد کرده است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت که تا کنون فرمان رئیس جمهور در مورد تشکیل صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی و قانون انتخابات، از سوی ولسی جرگه تأیید و یا رد نشده است و ایجاد این کمیته غیر قانونی است.

XS
SM
MD
LG