لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

تلاشها برای جلوگیری فعالیت های حزب التحریر آغاز شده است


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

پس از آنکه رئیس اجرائیه حکومت افغانستان از فعالیت های حزب التحریر ابراز نگرانی کرد، مقامات ارگان های امنیتی این کشور می گویند که برای جلوگیری از فعالیت های حزب التحریر و سایر گروه های افراطی تلاش های جدی را آغاز کرده اند.

وزارت داخله افغانستان می گوید که ارگان های امنیتی این فرصت را به گروه های دهشت افگن نخواهد داد تا جوانان افغان را به افراطیت و تخریب کاری تشویق کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که نیروهای افغان برای جلوگیری از فعالیت های حزب التحریر به گونه جدی کار می کنند.

وی گفت:

"نیروهای امنیتی بالای این مسئله کار می کنند تا در کجا و چطور از فعالیت اینها جلوگیری نمایند، سه هفته قبل شما دیدید که یکی از مسئولان آنان در فراه از سوی نیروهای افغان بازداشت شد و از تبلیغات آنان در آنجا جلوگیری به عمل آمد، در مجموع این مسئولیت ما است تا از این نوع گروه ها که در کشور افراطیت را دامن می زنند، و به نفع دشمن و تروریزم تبلیغات می کنند جلوگیری کنیم، تحریر هم یک گروهی مشابه است که در برابر آن مبارزه جدی صورت می گیرد."

این اقدامات پس از آن صورت می گیرد که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت چندی پیش گفت که حزب التحریر در افغانستان بخش غیر رسمی و یا ملکی تروریست ها است که جوانان افغان را به فعالیت های تروریستی تشویق می کند.

به گفته آقای عبدالله در گذشته برای جلوگیری از فعالیت این گروه طوری که لازم بود اقدامات صورت نگرفته است.

گفته می شود که حزب التحریر در ساحات اکادمیک، بخش های اجتماعی و میان جوانان افغان فعالیت های گسترده دارد.

در این حال صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی از فعالیت های حزب التحریر در بخش های مختلف این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی گفت:

"در عقب این گروه دست های قوی و امکانات زیاد وجود دارد، این گروه هنوز هم فعالیت می کند این یک گروه خطرناک است چون در داخل نظام است، و هر زمانیکه نظام حکومت سقوط کرده در آن جوانان و محصلین پوهنتون ها بوده که اگر دسیسه شود می توانند نظام ها را سقوط دهند."

از فعالیت های حزب التحریر در بخش های علمی و اکادمیک در حالی سخن زده می شود که قبل از این ۲۷ محصل پوهنتون ننگرهار به اتهام دست داشتن با گروه های افراطی از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت گردیدند.

بر اساس گزارش ها حزب التحریر یک شبکه بین المللی است که در سال ۱۹۵۷ میلادی در فلسطین تأسیس گردید.

گفته می شود که این گروه در برخی از کشور های اسلامی و حتی شماری از کشورهای غیر اسلامی فعالیت دارد.

در این حال جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان افغان می گوید که افکار این گروه با گروه داعش شباهت دارد.

وی گفت:

"حزب التحریر افکار شان بیشتر نزدیک به خطوط فکری داعش است، با وجود اینکه شامل لست سازمان های تروریستی شده اند اما امروز ادارات ما در مورد این سازمان بنابر نفوذ که دارند، از یک جانب نفوذ استخباراتی با کشورهای که رابطه دارند موفق به جلوگیری از فعالیت های گسترده این ها مخصوصاً در پوهنتون ها، مراکز تعلیمی و در میان جوانان نشده اند."

وی افزود، اگر از فعالیت های این گروه جلوگیری صورت نگیرد، آنان با گروه های تروریستی کمک خواهد کرد و این کار به گفته وی برای آینده افغانستان جنجال برانگیز خواهد بود.

قبل از این ریاست امنیت ملی گفته است که فعالیت های حزب التحریر تحت نظارت آنان است و هر زمانیکه از سوی مقامات حکومت هدایت داده شود ریاست امنیت ملی از آن جلوگیری خواهد کرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG