لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

هدف از سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان چه بوده است؟


در موجی از نگرانی ها از اوضاع نا امن و حضور پُر رنگ داعش در ننگرهار، شماری از نماینده گان مردم در ولسی جرگه می گویند، سفر وزیر دفاع ایالات متحد امریکا به افغانستان در صورتی پُر دستاورد خواهد بود که این کشور برای نابود سازی پناه گاه های امن تروریستان در پاکستان، به اسلام آباد فشار وارد سازد.

آنان تأکید می کنند که نابود سازی پناه گاه های داعش در ننگرهار نیز ممکن جز اهداف سفر کارتر به افغانستان باشد.

عبدالودود پیمان یکی از اعضای این جرگه هر چند این سفر کارتر را به افغانستان مهم می داند، اما می گوید که اگر امریکا پاکستان را برای جلوگیری از تمویل و حمایت تروریستان زیر فشار قرار ندهد، همچو سفر ها نتایجی در پی نخواهد داشت.
وی گفت:
"مرکزیت داعش در ننگرهار پس از آن که ثابت شده است و حتا پخش نوار این گروه که حکایت از پخش نشرات این آنان در این ولایت دارد همین مسایل به نظر من سبب نگرانی ناتو و وزارت دفاع امریکا شده است و به همین منظور است که وزیر دفاع این کشور سفرش را به ننگرهار انتخاب کرده است، در هر صورت من این سفر را مثبت ارزیابی می کنم و خدا کند که جانب پاکستان را نیز پنتاگون زیر فشار قرار دهد در غیر آن اگر کمک پاکستان به هراس افگنان ادامه یابد سفر و چاره جویی ها نتایجی در پی نخواهد داشت."

ننگرهار ولایتی که دهلیز ورود گروه داعش و طالبان از پاکستان به افغانستان گفته شده است و از حضور گرم این گروه و پیامد های آن در سال های آینده به افغانستان شدیداً ابراز نگرانی شده است.

عملیات های نظامی که برای نابودی داعش و طالبان در ننگرهار راه اندازی شد، با انتقاد های همراه بوده است چنانکه پیش از این معاون اول ولسی جرگه برای نابودی این گروه در ننگرهار کمر بست اما از حکومت انتقاد کرد که با وی همکاری نکرده است.

ظاهراً نگرانی ها از اوضاع بد امنیتی و حضور داعش در افغانستان، تا کانگرس امریکا رسیده، چنانکهروزهای گذشته شدت جنگ در سال های آینده افغانستان و انتقاد از سیاست های دوگانهء پاکستان در مبارزه با تروریزم، بحث سنای این کشور بوده است.

اکنون شماری از تحلیلگران می گویند، همین نگرانی ها و انتقاد های سناتوران امریکایی پای اشتون کارتر وزیر دفاع این کشور را به افغانستان کشانده است.

اما این سفر اشتون کارتر بخصوص گفتگوهای وی با مقام های محلی ننگرهار روی چه موضوعاتی بوده است.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می گوید، آقای کارتر در دیدارش از ننگرهار از حضور داعش در این ولایت ابراز نگرانی کرده و بر نابودی این گروه و تجهیز نیروهای امنیتی افغان تعهد کرد.

با این همه، باری عارض یکی از تحلیلگران نظامی سفر وزیر دفاع امریکا را به افغانستان و دیدار وی با مقام های ننگرهار را در سه بُعد خلاصه می کند.
اول، نگرانی امریکا از نزدیکی روسیه به افغانستان، دوم، دیدار وزیر دفاع این کشور از نیروهای امریکایی در افغانستان و سوم برنامه سازی برای نابود سازی گروه داعش در این کشور.

وی گفت:
"شک نیست که سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان توجه مردم و جهانیان را به مردم افغانستان جلب می کند، اما مردم افغانستان آگاه هستند که داعش در افغانستان خود نه روئیده است و نه از فضا آمده است، فکر نمی کنم این همه از دید امریکا پنهان باشد."

نگرانی از افزایش نا امنی ها در افغانستان و گسترش فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در این اواخر افزایش یافته و مقامات افغان پیش از این گفته اند که پاکستان در زمینه مبارزه با تروریزم صادقانه عمل نمی کند.

باری عارض نیز وارد کردن فشار ها بر پاکستان را از سوی جامعه جهانی بخصوص امریکا مهم می داند و تأکید می کند که بخاطر از بین بردن تروریزم مبارزه با پناه گاهای این پدیده امر حتمی است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG