لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

بیجا شده گان داخلی و عودت کننده گان با مشکلات جدی روبرو اند


در حالیکه بخاطر بهبود زنده گی افراد بیجا شده و افغان های که به کشوربرگشته اند تعهداتی صورت گرفته است اما یافته های جدید نشان می دهد که آنان هنوز نیز با چالش های جدی روبرو هستند.

گزارشتازه نشر شده کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می دهد که تعداد افراد بیجا شده و افغان های عودت کننده به کشور افزایش یافته اما توجه به زنده گی آنان در کشور بسیار کم است.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز سه شنبه گفت، افغان های برگشته از بیرون و بیجا شده گان داخلی از سرپناه تا مواد غذایی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی گفت:

" دولت افغانستان و دیگر نهاد های که در رابطه با بیجا شده گان داخلی یا برگشت کننده ها یا عودت کننده ها کار می کنند اینها پلان و پالیسی خود را بسازند، تأکید ما اینست که توجه بکنند به احترام به حقوق بشری انسانها را و زمینه زندگی مناسب را که اینها با کرامت زندگی کنند و دسترسی شان را مهمتر از همه به کار و دسترسی اطفال شان را به تحصیل مهیا بسازند."

به اساس گزارش ها، تعداد افغان های برگشته به کشور و بیجا شده گان داخلی در مقایسه به سال ۲۰۰۹ میلادی پنج برابر افزایش یافته و به حدود یک و نیم میلیون تن می رسد.

در گزارش آمده است که در سال ۱۳۹۳ بیشتر از دو صد هزار افغان تنها از ایران بگونه اجباری اخراج شده اند و هزاران تن دیگر از پاکستان و برخی کشورهای اروپایی نیز به کشور برگشته اند.

خانم سمر می گوید، گفتگوهای که با مهاجرین افغان صورت گرفته نشان می دهد که ناامنی، خشونت، ادامه جنگ ها، بیکاری و حوادث طبیعی ازعوامل اصلی مهاجرت افغان ها می باشد.

از سوی هم وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که برای رسیدگی به بیجا شده گان داخلی و افغان های برگشته به کشور تلاش ها ادامه دارد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در صحبت به رادیو آزادی گفت که آنان مشکلات مهاجرین را تائید می کنند و رسیده گی به مشکلات آنان از اولویت های حکومت وحدت ملی است.

وی گفت:

" وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان طرحی را در جلسه سالانه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد ارایه کرد که این طرح شامل تمام پروژه های وزارت می شود که برای عودت کننده ها و بیجا شده ها تطبیق خواهد شد، البته بر اساس این طرح وزارت امور مهاجرین و عودت کننده ها پنجصد و پنجاه و سه میلیون دالر از جامعه جهانی مطالبه کرده است."

آقای میاخیل می گوید که آنان در سال آینده از حکومت خواهند خواست که بودجه این وزارت را گسترش بدهد تا به مشکلات بیجا شده گان داخلی و افغان های برگشته به کشور بگونه بهتر رسیده گی شود.

افغانستان از لحاظ مهاجرین مقام دوم را در سطح جهان دارد و گفته می شود که از هر بیست و دو تن افغان یکی آن بیجا شده داخلی است.

قبل از این بیجا شده گان داخلی گفته اند که با مشکلات زیادی روبرو هستند و اگر به وضعیت شان رسیدگی به موقع صورت نگیرد چالش های شان در زمستان چند برابر افزایش خواهد یافت.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG