لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

بانک انکشاف آسیایی ۲۷۵ میلیون دالر با حکومت افغانستان کمک میکند


بانک انکشاف آسیایی به منظور تقویت زیربنای انرژی افغانستان کمک ۲۷۵ میلیون دالری را با دولت افغانستان اعلام کرد.

افزایش واردات برق از ۳۰۰ میگاوات به ۱۰۰۰ میگاوات، تمدید ۳۶۰ کیلومتر لین برق و بلند بردن ظرفیت در برشنا شرکت، پروژه های اند که با این کمک بانک انکشاف آسیایی تطبیق خواهند شد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز شنبه حین امضای قرارداد کمک ۲۷۵ میلیون دالر با مسئولان این بانک گفت که با تطبیق این پروژه ها مناطق بیشتری از نور برق وارداتی مستفید خواهند شد.
وی گفت:
"با تطبیق این پروژه انرژی برق که از کشور دوست ما ترکمنستان به افغانستان وارد می شود، ظرفیت آن از ۳۰۰ میگاوات به ۱۰۰۰ میگاوات بلند خواهد رفت، یک قسمت دیگر این پروژه برای بلند بردن ظرفیت برشنا موسسه است بخصوص در بخش جمع آوری عواید که باعث بلند بردن بنیه مالی این کشور می شود."

به گفته آقای حکیمی بانک انکشاف آسیایی یا ADB اخیراً ۱.۲ میلیارد دالر کمک را برای افزایش انرژی و پیشرفت در تجارت انرژی منظور کرده که این کمک در چهار قسط و در مدت ده سال به حکومت افغانستان پرداخته خواهد شد.

تمدید بیش از۳۰۰ کیلومتر لین برق ۵۰۰ کیلو وات از شهر شبرغان تا دشت الوان و تمدید ۶۰ کیلومتر لین برق ۲۲۰ کیلو وات از اندخوی به شهر شبرغان شامل قسط اول این کمک می باشد.

آقای حکیمی می گوید، با آنکه پالیسی حکومت مبنی بر افزایش ظرفیت و منابع در داخل کشور است اما نظر به تفاهمنامه منطقوی افغانستان می تواند از کشورهای منطقه نیز انرژی وارد کند.

افغانستان در حال حاضر برق مورد نیازاش را از ترکمنستان، تاجیکستان و ازبیکستان تامین می کند.

در این حال مسئولان ریاست دافغانستان برشنا شرکت می گویند که با تطبیق این پروژه ها هفتاد درصد مردم افغانستان از انرژی برق مستفید خواهند شد.

در این حال توماس پنیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان این پروژه ها را برای فراهم سازی زمینه کار به افغان ها و از بین بردن فقر در این کشور مفید می خواند.
وی گفت:
"این پروژه ها فعالیت ها تجارتی را سرعت خواهد بخشید، مصارف تجارتی را کاهش داده، محیط را انکشاف، زمینه کاری را مهیا و فقر را از بین خواهد برد."

آقای پنیلا افزود که بخش این کمک ها از سوی جرمنی، نیدرلند و انگلستان تأمین می گردد.
یکی از انتقاد ها همواره این بوده است که با وجود میلیون ها دالر کمک جامعه جهانی در بخش انرژی، هنوز هم اکثریت مردم افغانستان به برق دسترسی ندارند.

اما عبدالرزاق صمدی رئیس د افغانستان برشنا شرکت می گوید که تلاش ها برای دسترسی باشنده های همه مناطق این کشور به انرژی برق ادامه دارد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG