لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

"دست آوردهای نیروهای افغان در پروسه صلح معامله نخواهد شد"


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

در حالیکه گفته می شود ممکن گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در آینده نزدیک آغاز شود، اما رئیس جمهور اشرف غنی تأکید می کند که استقلال و دست آورد های نیروهای امنیتی در پروسه صلح مورد معامله قرار نخواهد گرفت.

محمد اشرف غنی که روز شنبه پس از افتتاح تعمیر جدید وزارت امور داخله در شهر کابل سخنرانی می کرد به نیروهای امنیتی افغان اطمینان داد که مبارزه آنان در برابر تروریزم بر حق بوده و قربانی های شان نادیده گرفته نمی شود.

آقای غنی صلح را خواسته هر افغان خواند اما تأکید کرد که در کنار تلاش ها برای تأمین صلح، نیروهای امنیتی در دفاع از کشور باید بکوشند و هیچ نوع بی پروایی در این زمینه قابل قبول نیست.

رئیس جمهور غنی گفت:

" برای صلح آرزو داریم و تمام تلاشهای خود را به خرچ می دهیم، اما آماده گی کامل باید برای حفظ امنیت و ثبات کشور داشته باشیم، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ما لحظهء هم غفلت کرده نمی توانند.

همه ما باید اطمینان کامل داشته باشیم که چیزی را که قوای امنیتی و دفاعی ما به قیمت خون و سر خود بدست آورده اند، در میدان سیاست از دست ما نخواهد رفت."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که حدود ده روز پیش مقامات پاکستانی با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مسافرت اش به اسلام آباد تعهد سپردند که گفتگوهای صلح بار دیگر بزودی آغاز خواهد شد.

هر چند تا حالا زمان دقیق گفتگوها با طالبان مسلح مشخص نشده است، اما نگرانی های وجود دارد که مبادا در این مذاکرات قربانی های نیروهای امنیتی افغان و دست آورد های چند ساله این کشور به معامله گرفته نشود.

از سوی هم محمد اشرف غنی بر ایجاد اصلاحات در ادارات تأکید می کند و می گوید که هنوز نیز در وزارت امور داخله بیروکراسی وجود دارد:

رئیس جمهو غنی افزود:

" بیروکراسی فعلی تان قطعاً قابل قبول من نیست، چگونه امکان دارد که یکسال وقت در بر گیرد که خانواده یک شهید وثیقه بسازد و کمک بدست آورد. سیستم کاغذ پرانی پیشین قابل قبول من نیست."

وزارت امور داخله افغانستان می گوید که تعمیر جدید این وزارت به هزینه دو صد و ده میلیون دالر به کمک ایالات متحده امریکا در غرب میدان هوایی بین المللی حامد کرزی ساخته شده و دارای امکانات و تجهیزات عصری و پیشرفته است.

نورالحق علومی وزیر امور داخله می گوید که با اعمار این ساختمان فعالیت های آنان رونق یافته و در زمینه مبارزه با فساد و تأمین عدالت بیشتر تلاش خواهند کرد.

وی گفت:

" تعهد ما با جناب شما و مردم افغانستان این است که این قرارگاه جدید را مبدل به مرکز اصلی تنفیذ حاکمیت قانون، مبارزه با فساد، رعایت اساسی حقوق شهروندان و حفاظت از ارزش های این سرزمین سازیم."

موجودیت فساد و بیروکراسی، عدم تطبیق قوانین و خود سری از چالش های عمده در افغانستان بوده که سبب کُندی در کار های روزمره حکومت شده است.

وزارت های دفاع و امور داخله نیز به علت آنچه عدم شفافیت در اجراآت و قرار داد ها خوانده می شود همواره از سوی برخی از اعضای شورای ملی مورد انتقاد قرار گرفته است.

حتی کمیسیون سمع شکایات ولسی جرگه چند روز پیش تأیید کرد که بیش از صد قرار داد خیالی در وزارت امور داخله وجود دارد و باید مورد بررسی جدی و گسترده قرار گیرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG