لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

اتحادیه اروپا روی سفر بدون ویزه اتباع ۳ کشور بحث می کند


ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می گوید، این اتحادیه برای اتباع اوکراین، گرجستان و کوسوو ویزه اقامه کوتاه مدت به کشور های عضو شینگین را پیشنهاد کرده است.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که دیروز بعد از اجلاس این اتحادیه در بروکسل صحبت می کرد گفت، این کمیسیون موقف مثبت را در باره رفع ویزه اتخاذ کرده و این موضوع را به اجلاس رهبران اتحادیه پیشنهاد کرد.

وی گفت:

"من می خواهم که به شما بگویم که کمیسیون اتحادیه اروپا صبح امروز یک نظریه مثبت را در باره رفع ویزه برای گرجستان، اوکراین و کوسوو قبول کرد. من با صدراعظم اوکراین و رئیس شورای اتحادیه اروپا ملاقات کردم، با رئیس جمهور اوکراین دیدار کوتاه داشتم. ما همه مشکلات نهایی را با نظریات مثبت کمیسیون در باره رفع ویزه برای اوکراین برطرف کردیم. بالاخره کمیسیون توانست پیشنهادی را صبح امروز به شورای این اتحادیه جهت تصمیم روی آزاد ساختن ویزه به کشور های که از آن یاد شد، مطرح کند."

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اضافه کرد، اگر این پیشنهاد از سوی کشور های عضو و پارلمان اتحادیه اروپا پذیرفته شود، اتباع این کشور ها می توانند در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی بدون ویزه به اتحادیه اروپا مسافرت کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا می گوید، گرجستان و اوکراین همه شرایط برای رفع ویزهء سفر به کشور های اتحادیه اروپا را فراهم کرده، اما رفع ویزه به اتباع کوسوو مشروط به هشت فقره به هدف تسلط حکومت این کشور بر فساد اداری و جرایم می باشد.

اما منابع در بروکسل می گویند که این پیشنهاد هنگام رای گیری در اجلاس پارلمان اروپا امکان دارد، از سوی برخی کشورها به مشکل مواجه شود.

در آلمان نگرانی های موجود اند که گویا رفع ویزه می تواند باعث افزایش موجی از مهاجران به کشور های اتحادیه اروپا شود.

انگیلا میرکل صدراعظم جرمنی دیروز پس از اجلاس شورای اتحادیه اروپا در یک نسشت خبری کوتاه در بروکسل در باره رفع ویزه اوکراین گفت:

"بحران کنونی مهاجران در اتحادیه اروپا بالای این تصمیم در ارتباط به اوکراین در جهت رفع محدودیت ویزه، تأثیر نخواهد گذاشت. البته که ما در جرمنی این سفارش و گزارش های کمیسیون اتحادیه اروپا را جدی در نظر می گیریم و این مسئله را دنبال خواهیم کرد."

گزارش های کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد اوکراین و گرجستان روز چهارشنبه بعد از ملاقات رئیس جمهور اوکراین با روسای شورا و کمیسیون اتحادیه اروپا روی رفع متباقی اختلافات شان، به نشر رسیدند.

XS
SM
MD
LG