لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

خانوادهء فرخندهء بخاطر تهدید های امنیتی افغانستان را ترک کردند


دختر جوان "فرخنده "در سال گذشته به اتهام سوختاندن قرآن کریم در کابل توسط مردان خشمگین کشته شد
دختر جوان "فرخنده "در سال گذشته به اتهام سوختاندن قرآن کریم در کابل توسط مردان خشمگین کشته شد

مادر فرخنده دختریکه نُه ماه پیش در شهر کابل بی رحمانه مورد لت و کوب قرار گرفت و جان اشرا از دست داد، می گوید، بخاطر تهدید امنیتی که متوجه خانواده اش بود مجبور به ترک افغانستان شده اند.

اکنون خانواده فرخنده در یکی از خانه های کراییدر شهر دوشنبه مرکز تاجکستان زندگی می کند.

هاجره بی بی مادر فرخنده در صحبت با بخش تاجکی رادیو آزادی گفت، به دنبال کشته شدن دخترش در کابل یک قوماندان برایش گفت، دخترش را دارای اختلال حواس اعلان کند و از شهر بیرون برود:

" ما را به حوزه بردند و گفتند که دخترت تکلیف روانی داشت، اینرا خود قوماندان امنیه برایم گفت و از ما خواست تا این موضوع را تایید کنیم. بعداً با هشت دختر رفتیم به ولایت ما کاپیسا، اما در آنجا هم احساس خطر کردیم و از آنجا آمدیم به تاجکستان. حالا با اولاد هایم در یک خانه مهاجرت زندگی می کنیم. "

فرخنده در 28 حوت سال گذشته در زیارت شاه دو شمشیره کابل زیر مشت و لگد مردان خشمگین به اتهام سوختاندن قرآن کریم جان داد و سپس جسدش به آتش کشیده شد.

با آنکه نُه ماه از قتل فرخندهء 27 ساله می گذرد، فیصلهء نهایی ستره محکمه در مورد این دوسیه اعلام نشده است.

لوی څارنوالی افغانستان هفتهء پیش گفت که دوسیه فرخنده به علت خلا های که در آن محسوس بوده است، برای بررسی های بیشتر دوباره به این اداره فرستاده شده است.

هاجره بی بی مادر فرخنده با گذشت نُه ماه هنوز هم سوال می کند که گناه دخترش چی بود که اینگونه بی رحمانه در منظر عام به قتل رسید: " نه کسی مجازات شد و نه از کسی پرسان شد که همین دختر چی کرده بود. از برای خدا دخترم تحصیل کرده بود، حجاب داشت. در یک کشور اسلامی طبق راه و روش اسلامی زندگی می کردیم چرا فرخنده به قتل رسید گناه اش چی بود؟ "

هاجره بی بی می گوید، این حادثه زندگی آنها را بکلی تغییر داد.

به گفتهء وی از یکسو دختر جوان اش آرمان تکمیل کردن تحصیلات، عروسی و فامیل ساختن اشرا با خود به گور برد از سوی دیگر پس از این رویداد دختران جوانتر وی ترس رفتن به مکتب را داشتند.

مادر فرخنده می گوید، خانواده اش هنوز هم منتظر اند تا عدالت تامین شده و کسانیکه در قتل دخترش دست دارند مجازات شوند.

دوسیه قتل فرخنده نزدیک به پنج ماه قبل برای فیصلۀ نهایی به ستره محکمه فرستاده شد.

پیش از آن محکمه ابتدائیه، چهار تن را در ارتباط به این قضیه محکوم به اعدام کرد، اما محکمه استیناف حکم اعدام هر یک از این افراد را به بیست سال حبس کاهش داد که این تصمیم خشم خانواده فرخنده و شماری از فعالان مدنی را بر انگیخت و آنان خواهان ملغای این فیصله شدند.

مادر فرخنده می گوید، اخیراً شوهر و پسران اش برای داد خواهی در این مورد به کابل هم سفر کرده بودند.

گفتگوی اختصاصی بخش تاجکی رادیو آزادی با مادر فرخنده
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00

XS
SM
MD
LG