لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

۱۰ درصد استفاده کننده گان تکنالوژی در افغانستان زنان هستند


در حالیکه در بخش تحصیل، کاریابی و برخی حقوق دیگر زنان در افغانستان نگرانی ها وجود دارد، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید که آشنایی زنان با تکنالوژی نیز بسیار محدود است.

مقامات این وزارت می گویند که چهار میلیون تن در افغانستان به تکنالوژی دسترسی دارند که تنها ده درصد آنان را زنان تشکیل میدهند.

عبدالرزاق واحدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز پنجشنبه در نشستی با شبکه زنان در کابل گفت که تلاش میکنند تا توازن جنسیتی را در بخش تکنالوژی معلوماتی در نظر بگیرند:

" در این استراتیژی برعلاوه تصویر دورنمای وضعیت تکنالوژی معلوماتی در افغانستان بطور خاص، استراتیژی ها و راه کار های خاصی برای افزایش مشارکت زنان در سکتور مخابرات و تکنالوژی معلوماتی شناسایی و تعریف گردد و تطبیق آن بدون تردید و مشکل فاصله جنسیتی تا حد زیادی رفع خواهد شد، برای این بودجه مناسبی را هم از یکی از منابع خود پیدا کردیم. "

با آنکه یک عضو شبکه تکنالوژی زنان یا tech women می گوید، که به اساس تحقیقات آنان علاقمندی زنان در بخش تکنالوژی معلوماتِی قابل ستایش است اما موجودیت برخی مشکلات مانع پیشرفت آنان در این راستا خوانده میشود.

این شبکه که برای آشنایی زنان با تکنالوژی گردهمایی را راه اندازی کرده میگوید که با استفاده از تکنالوژی زنان روابط شان را با همدیگر میتوانند تقویت کنند و داشته های مسلکی و فنی شان را با هم شریک سازند.

بی بی گل غنی خانم رئیس جمهور افغانستان در این نشست گفت، زنان افغان هنوز نیز با مشکلات روبرو هستند و برای حل این چالش ها به افکار گسترده نیاز است که این افکار بوسیله تکنالوژی معلوماتی ایجاد می گردد.

خانم غنی می گوید، با در نظرداشت مشکلات فعلی در کشور تلاش های زنان بخاطر دست یافتن به تکنالوژی معلوماتی قابل ستایش است: " خوشحال استم که در بخش تکنالوژی خانم ها شنیدم که آنها تا چه اندازه دسترسی دارند اما انتظار دارم که از دست آورد های بیشتر شان خبر شوم، تکنالوژی معلوماتی برای خانم ها می تواند موثر باشد در حقیقت کار کردن با تکنالوژی می تواند ار خانه کنترول شود و منابع زیادی را دریابد که برای تان موثر تمام می شود. "

شماری از زنان که از تکنالوژی معلوماتی استفاده می کنند می گویند، با وجودیکه امکانات در بخش تکنالوژی کم است اما با آنهم برای آنان سهولت های را ایجاد کرده اند.

تمنا رحیمی یکتن از محصلین پوهنتون کابل می گوید که قیمت انترنیت در کشور گزاف است، نصاب پوهنتون ها قدیمی است و معلومات آنان کم است.

به باور وی همه این مشکلات باعث شده که زنان افغان در این بخش عقب بمانند: " فعلاً در افغانستان این زمینه کاملاً محدود است کسانیکه به وای فای و یا فایبر نوری دسترسی ندارند آنان به بسیار هزینه گزاف می توانند انترنیت بگیرند و یا از این تکنالوژی استفاده کنند. "

زنانی که از تکنالوژی معلوماتی استفاده می کنند می گویند، اگر ظرفیت ها در بخش تکنالوژی افزایش یابد آنان می توانند به درستی کار کنند و در زمینه تقویت اقتصادی کشور نقش عمده را ایفا کنند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG